Programmeertaal Hedy
Wat is het?
Hedy is een programmeertaal speciaal ontwikkeld voor leerlingen in de bovenbouw van het po en de onderbouw van het vo. Het is een tekstuele programmeertaal gebaseerd op het typen van codes, zoals echte programmeurs dat ook doen. Omdat je met Hedy kunt programmeren in het Nederlands, is deze programmeertaal erg laagdrempelig.
Eigen of bestaande lessen
Leraren hoeven geen kennis van programmeren te hebben om met Hedy aan de slag te gaan. Via een lerarenaccount krijg je toegang tot de lerarenhandleiding waarmee je eenvoudig een les kunt starten. Ook kun je daar een digitale klas aanmaken, zodat je de vooruitgang van iedere leerling kunt volgen. Er is een optie om je eigen lessen te maken, maar je kunt ook gebruikmaken van bestaande lessen. Iedere les is op dezelfde manier opgebouwd. Na de introductie worden nieuwe concepten en commando’s uitgelegd. Daarna gaan de leerlingen zelf aan de slag met opdrachten, puzzels en een afsluitende quiz.
Codes aanpassen
De opdrachten in de lessen bestaan uit het programmeren van kleine stukjes code, waarmee je bijvoorbeeld een tekening maakt, een liedje componeert met muzieknoten of een spelletje steen-papier-schaar speelt. De eerste stap is steeds het samen doornemen van de dia’s met uitleg en voorbeeld. Vervolgens beginnen leerlingen het programmeren met het kopiëren van voorbeeldcodes. Als leerlingen snappen wat de bedoeling is, kunnen ze zelf een code intypen en die ook aanpassen om te zien wat er gebeurt. Alle levels bevatten een quiz, waarmee leerlingen kunnen zien of ze alle concepten en commando’s begrepen hebben.
Voor wie is het?
Voor leerlingen van groep 6, 7 en 8 in het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Het is belangrijk dat de leerlingen goed kunnen lezen, AVI-M5 is een vereiste. De leerlingen hoeven geen programmeerervaring te hebben om met Hedy aan de slag te kunnen.
Hoe is het in te zetten?
Hedy is gradueel en bestaat uit levels die opbouwen in niveau. Je kunt meerdere lessen doen over één level, zeker in het po is dit aan te raden. De lessen passen bij informatica en zijn in te zetten als extra uitdaging. De opdrachten zijn vakoverstijgend en sluiten aan bij taal en creatieve vaardigheden. Met Hedy maken leerlingen bijvoorbeeld een interactief verhaal, programmeren ze een rekenmachine of maken ze een liedje of een tekening. Als je klassikaal een start hebt gemaakt met Hedy – en leerlingen beschikken over de juiste basiskennis – dan kunnen ze ook zelfstandig aan de slag met Hedy.