Visiespel digitale geletterdheid
Wat is het?
Een spel dat je onder begeleiding helpt om samen met je team een visie te vormen op onderwijs in digitale geletterdheid, ontwikkeld door SLO. Want goed onderwijs start met een duidelijke, gedeelde en samenhangende visie die je vervolgens vertaalt naar de onderwijspraktijk. Het visiespel digitale geletterdheid is daarvoor een startpunt.
Over het visiespel digitale geletterdheid
Een curriculair spinnenweb vormt de basis van het visiespel digitale geletterdheid. De draden van dit spinnenweb verwijzen naar negen deelonderwerpen die van belang zijn bij het ontwikkelen van een gezamenlijke visie. Denk daarbij aan ‘Waarom is digitale geletterdheid belangrijk?’, ‘Hoe wordt de ontwikkeling gemonitord?’ en ‘Welke rol heeft de leraar?’
Hoe draagt het bij aan digitale geletterdheid?
Een visie op digitale geletterdheid is nodig om het in het onderwijs te kunnen implementeren.
Voor wie is het?
Voor schoolteams die bezig zijn of aan de slag willen met de implementatie van digitale geletterdheid in het primair en voortgezet onderwijs.
Hoe is het in te zetten?
SLO organiseert masterclasses over visievorming, waar dit spel onderdeel van is. Begeleiders zijn getraind in het gebruik van het visiespel. Zij spelen het spel met de schoolteams en dit ondersteunt de implementatie van digitale geletterdheid. Zo worden overeenkomsten en verschillen in visie binnen het team zichtbaar, en wordt inzichtelijk of leerinhouden bijvoorbeeld bij de leerdoelen aansluiten.