Anika Embrechts over technologie en digitale geletterdheid


Anika Embrechts is lid van het kerndoelenteam digitale geletterdheid van SLO. Zij gelooft dat iedereen technologie kan begrijpen, als het op een eenvoudige manier wordt uitgelegd of gedemonstreerd. In een interview op de website van Techniekpact vertelt ze over de ontwikkeling van de kerndoelen digitale geletterdheid en hoe zij denkt dat het onderwijs leerlingen digitaal zelfredzaam kan maken.

In het interview zegt ze onder andere: “Goede taalbeheersing is onmisbaar om te kunnen functioneren in de maatschappij. Dat geldt ook voor digitale geletterdheid. Bijna alles gebeurt digitaal tegenwoordig, van reizen boeken tot aan het onderhouden van sociale contacten. Zonder digitale vaardigheden loop je achter. Ik hoop dat de (concept)kerndoelen digitale geletterdheid ervoor gaan zorgen dat iedereen zich staande kan houden in onze digitale wereld.”

Verder vertelt ze over de integratie van digitale geletterdheid in het onderwijs, in plaats van dat het een nieuwe extra taak is. Ook beschrijft ze hoe de conceptkerndoelen tot stand zijn gekomen, op welke manier ze samenhangen met andere leergebieden en hoe ze na de zomer van 2024 worden uitgewerkt in de praktijk.

Over Anika Embrechts

Anika Embrechts is gepromoveerd als nanotechnoloog aan de Universiteit Twente. Ze hield zich bezig met bèta-onderwijs, eerst aan de TU Delft en later aan Saxion Hogeschool. Daar richtte ze zich volledig op techniekonderwijs. Momenteel is Embrechts curriculumontwikkelaar technologie en digitale geletterdheid bij het ROC van Twente en is ze lid van de SLO-kerndoelenteams digitale geletterdheid en mens en natuur.

Over Techniekpact

Techniekpact is een samenwerkingsverbandvan onderwijsinstellingen, werkgevers- en werknemersorganisaties, regio’s en het Rijk. Het heeft als doel de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt in de technieksector te verbeteren en daarmee het tekort aan technisch personeel terug te dringen.

Lees meer in het volledige interview met Anika Embrechts