Samen op pad naar digitale geletterdheid
Wat is het?
Een longread van auteurs Anneke Smits en Erna van Koeven (Windesheim) en Remco Pijpers (Kennisnet). Zij roepen daarin ouders en scholen op kinderen en jongeren goed te begeleiden in hun digitale ontwikkeling. De auteurs pleiten voor een ontwikkelingsgerichte benadering. Een waarbij je regelmatig een dialoog voert met je leerlingen en studenten. Zo leren ze zelfstandig kritische vragen te stellen over de dilemma’s waar de digitale wereld ze aan blootstelt.
Over de auteurs
Anneke Smits is lector Onderwijsinnovatie en ict aan de hogeschool Windesheim in Zwolle. Samen met Erna van Koeven schrijft ze het blog ‘Geletterdheid en schoolsucces’. Samen publiceerden ze ook de succesvolle boeken ‘Rijke Taal. Taaldidactiek voor het basisonderwijs’ en ‘Rijke taal (v)mbo’. Erna van Koeven is onderzoeker aan het lectoraat Onderwijsinnovatie en ict aan de hogeschool Windesheim. Als hoofddocent Educatie is zij ook betrokken bij de lerarenopleiding basisonderwijs. Remco Pijpers is strategisch adviseur digitale geletterdheid en ethiek bij Kennisnet.
Wat heb je eraan in de praktijk?
Je wilt graag dat je leerlingen en studenten zich ontwikkelen tot bedachtzame en verantwoordelijke ICT- en mediagebruikers. Dan is het belangrijk dat je regelmatig een open dialoog met ze voert. In dit blog vind je voorbeelden van essentiële vragen voor die gesprekken. De auteurs verwijzen naar de See-Think-Wonder-techniek en gaan in op de gesprekvorm ‘denken en opschrijven, delen, uitwisselen en reflecteren’. Ook benadrukken ze het belang van doorvragen. Ze realiseren zich dat leraren en docenten weinig tijd hebben als toetsing en methodelessen centraal staan in het onderwijs. Tegelijkertijd vragen ze aandacht voor de noodzaak kinderen en jongeren een denkkader te bieden voor de (digitale) wereld waarin zij opgroeien.
Voor wie is het?
Voor leraren, directeuren en schoolbestuurders in het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.