Bruggen Bouwen met i-coaches


Wat is het?

I-coaches spelen een belangrijke rol in het verbeteren van de ict-bekwaamheid van docenten in het mbo. Ze slaan de brug tussen onderwijs en ict, en helpen instellingen optimaal gebruik te maken van de technische mogelijkheden. Maar wat maakt de inzet van i-coaches succesvol? In de publicatie Bruggen bouwen onderzochten Kennisnet en MBO Digitaal de ervaringen van twaalf instellingen en formuleerden zes succesfactoren voor een optimale aanpak:

  1. Koppeling aan onderwijskundige doelen.
  2. Selectie en profiel van de i-coach.
  3. Structurele positie in de organisatie.
  4. Centrale kennisdeling en aanpak.
  5. Transparantie over rollen en eigenaarschap.
  6. Facilitering met tijd en middelen.

Waarom is het belangrijk?

Hoewel hardware en software in de mbo-sector over het algemeen goed functioneren, profiteren docenten en leerlingen nog niet overal van de mogelijkheden. Dit komt doordat het niveau van ict-bekwaamheid en de inzet van ict in het onderwijs sterk varieert. Met een effectieve inzet van i-coaches kunnen instellingen dit gat overbruggen en onderwijsdoelen beter ondersteunen.

Wat heb je eraan in de praktijk?

De publicatie Bruggen bouwen is een praktisch hulpmiddel voor instellingen die willen starten met i-coaches of hun huidige aanpak willen verbeteren. De zes succesfactoren bieden handvatten om de inzet van i-coaches te professionaliseren en beter af te stemmen op de onderwijsdoelen. Daarnaast bieden de praktijkverhalen inspiratie om zelf aan de slag te gaan.

Voor wie is het?

De publicatie is bedoeld voor beleidsmakers binnen mbo-instellingen die de ict-bekwaamheid van hun docenten willen verbeteren met i-coaches.

Bekijk de publicatie op mbodigitaal.nl


Bron:
Kennisnet en MBO Digitaal
PraktijkWebsitembo
Bruggen_Bouwen_uitsnede