Onderlegger Leerkrachtcompetenties Digitale Geletterdheid


Wat is het?

De Onderlegger Leerkrachtcompetenties Digitale Geletterdheid biedt een duidelijk overzicht van de kennis, vaardigheden en houding die leerkrachten in het basisonderwijs nodig hebben om digitale geletterdheid effectief in de klas te bevorderen. Het document is een praktisch hulpmiddel dat scholen en leerkrachten helpt om inzicht te krijgen in hun huidige competenties en ontwikkelpunten.

Waarom is het belangrijk?

In maart 2024 presenteerde SLO de negen conceptkerndoelen voor digitale geletterdheid. Deze doelen schetsen wat leerlingen moeten kennen, kunnen en begrijpen om succesvol te zijn in de digitale wereld. Tot nu toe waren er nog geen specifieke leerkrachtcompetenties gekoppeld aan deze doelen. De Onderlegger Leerkrachtcompetenties Digitale Geletterdheid is ontwikkeld om hier invulling aan te geven. Het biedt handvatten om leerkrachten beter voor te bereiden op hun rol in het begeleiden van leerlingen in hun digitale ontwikkeling.

Voor wie is het?

De onderlegger richt zich op professionals in het primair onderwijs, zoals leraren, ict-coördinatoren en schoolleiders. Daarnaast is het een waardevol instrument voor pabostudenten en beleidsmakers die zich willen verdiepen in digitale geletterdheid.

Hoe is het in te zetten?

De onderlegger biedt een helder overzicht van de leerkrachtcompetenties die aansluiten bij de negen conceptkerndoelen voor digitale geletterdheid. Deze zijn onderverdeeld in drie domeinen:

  1. Praktische kennis en vaardigheden zoals het leren begrijpen en gebruiken van digitale systemen en media in de dagelijkse praktijk.
  2. Ontwerpen en maken, zoals het ontwerpen van digitale lessen, veilig omgaan met digitale systemen en het toepassen van computational thinking.
  3. Wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving. Bijvoorbeeld kennis over de werking van digitale systemen en de invloed van technologie op mens en samenleving.

Scholen kunnen deze onderlegger gebruiken als basis voor professionaliseringstrajecten.

Ga naar de onderlegger op LinkedIn


Bron:
Schoolbesturen Conexus, Groeisaam, Optimus Onderwijs, SPOG, St.Josephscholen, HAN Pabo en iXperium Nijmegen.
CompetentiemodelProfessionaliseringWebsitepo
Onderlegger leerkrachtcompetenties coverafbeelding