Digitale geletterdheid beproefd op OBS Den Bongerd
Wat is het?
OBS Den Bongerd in Goirle nam deel aan de fase van beproeven voor de conceptkerndoelen digitale geletterdheid. Het doel: testen hoe deze kerndoelen aansluiten bij de praktijk en inzicht krijgen in welke aanpassingen nodig zijn. Schoolleider Nicole Eijkemans en leraar, en ICT-coördinator Amy van den Heuvel zagen het als een kans om digitale geletterdheid structureel vorm te geven en delen hun ervaringen in dit artikel.
Tijdens de regiobijeenkomst verkenden deelnemers eerst de conceptkerndoelen en bespraken ze hoe deze in de praktijk zouden uitpakken. Daarna voerden ze een praktijkopdracht uit op hun eigen school. Voor Den Bongerd betekende dit een kritische blik op hun bestaande aanpak. Ze ontdekten dat ze al veel deden, maar dat de grootste uitdaging lag in het integreren van digitale geletterdheid binnen andere vakken.
Wat heb je eraan in de praktijk?
Wil je aan de slag met de conceptkerndoelen digitale geletterdheid? OBS Den Bongerd deelt deze lessen ter inspiratie:
- Begin klein – de kerndoelen zijn ambitieus, maar je hoeft niet alles in een keer te implementeren. Zoek naar logische ingangen in bestaande lessen.
- Faciliteiten zijn belangrijk – een goede digitale infrastructuur helpt, maar het draait vooral om didactische keuzes. Hoe geef je leerlingen eigenaarschap over hun digitale vaardigheden?
- Kennisdeling werkt – door in gesprek te gaan met andere scholen en experts, kun je best practices uitwisselen en valkuilen vermijden.
- Professionalisering is belangrijk – leraren moeten zich digitaal vaardig voelen om de kerndoelen effectief te integreren. Bij Den Bongerd krijgen i-coaches en ICT-coördinatoren hierin een belangrijke rol.
Voor wie is het?
Schoolleiders, ICT-coördinatoren en leraren in het primair onderwijs die digitale geletterdheid structureel in het curriculum willen verankeren.
