Inzicht in de conceptkerndoelen: wat betekent dit voor scholen?
Wat houdt het in?
In dit artikel deelt Mariken Langbroek, directeur van De Nieuwe School in Noordwijkerhout, haar inzichten over de nieuwe conceptkerndoelen voor de basisvaardigheden Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid en wat deze betekenen voor scholen. De conceptkerndoelen geven meer duidelijkheid en houvast bij het inrichten van onderwijs. Anders dan de huidige kerndoelen, bevatten ze niet alleen een doelzin, maar ook een toelichting en voorbeelden. Dit maakt ze concreter en beter toepasbaar in de praktijk. Langbroek ziet hierin een grote meerwaarde. Volgens haar kunnen scholen nu al reflecteren op hun onderwijs en nagaan in hoeverre ze aansluiten bij de conceptkerndoelen.
Belangrijke informatie
De conceptkerndoelen bieden scholen de mogelijkheid om hun onderwijs tegen het licht te houden. De concrete formulering helpt ook bij het maken van bewuste didactische keuzes en het voorbereiden van toekomstige implementatie. Langbroek vertelt hoe ze dit integreert in projectmatig werken op de school, een beleidsplan maakte en wat haar rol als schoolleider erbij is.
Waar staan we nu?
Hoewel de definitieve invoering van de conceptkerndoelen nog moet plaatsvinden, kunnen scholen zich al voorbereiden. De grote lijnen staan vast en bieden een duidelijk kader. Schoolleiders spelen hierbij een belangrijke rol door het proces te begeleiden, het tempo te bewaken en te zorgen dat het team goed wordt meegenomen in de veranderingen vindt Langbroek.
Voor wie is het?
Voor schoolleiders in het primair onderwijs.