Competentieprofielen


Wat is het?

Het iXperium Centre of Expertise Leren met ict heeft specifieke competentiesets ontwikkeld voor het gebruik van ict in het onderwijs, afgestemd op verschillende onderwijssectoren. Voor leraren zijn deze vaardigheden gebundeld in het ‘Raamwerk docentcompetenties onderwijs met ict’. Voor leidinggevenden is er de ‘Competentieset Leren en lesgeven met ict voor leidinggevenden’. Daarin staat per deelgebied van onderwijs en ict beschreven welke vaardigheden zij zouden moeten beheersen.

Bij het ‘Raamwerk docentcompetenties onderwijs met ict’ horen gedragsindicatoren. Die beschrijven het gedrag waarmee docenten kunnen aantonen dat ze de benodigde ict-competenties beheersen. De objectief waarneembare gedragsindicatoren helpen zowel docenten als beoordelaars om de ontwikkeling op detailniveau te volgen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen basis-, senior- en masterniveau.

Waarom is het belangrijk?

Om effectief les te geven met ict moeten docenten over meerdere competenties beschikken. Inzicht in hun huidige vaardigheden helpt in kaart te brengen waar verdere groei mogelijk is. Voor leidinggevenden is het van belang dat ze een leeromgeving creëren waarin ict-gebruik door leraren kan floreren. Hiervoor moeten ze ook zelf over de juiste competenties beschikken.

Voor wie is het?

De competentieprofielen en het bijbehorende raamwerk zijn opgesteld voor het hoger onderwijs, maar zijn ook toepasbaar in andere onderwijssectoren.

Hoe is het in te zetten?

De competentiesets zijn in te zetten als checklist. Ze helpen het huidige niveau van leraren en leidinggevenden op het gebied van ict in het onderwijs in kaart te brengen. Deze inzichten vormen vervolgens een startpunt voor verdere professionalisering op dit gebied.

Ga naar Competentieprofielen – iXperium