Stappenplan visievorming digitale geletterdheid


Wat is het?

Een stappenplan waarmee je als school tot een visie op digitale geletterdheid kan komen. Jesse van Dorst, mbo-docent en adviseur onderwijsinnovatie bij TMI en onderzoeksdocent Practoraat Mediawijsheid, onderzocht hoe je als school een visie op digitale geletterdheid ontwikkelt. Zijn bevindingen verwerkte hij in dit stappenplan, waarmee je als docent zelf aan de slag kunt.

Wat heb je eraan in de praktijk?

Jesse van Dorst zag het op het ROC van Amsterdam College West waar hij zelf lesgeeft: een brede visie op digitale geletterdheid was er niet. Terwijl dat volgens hem hard nodig is om op een doordachte manier digitale technologie te gebruiken in het onderwijs. Daarom besloot hij zelf onderzoek te doen naar visievorming voor digitale geletterdheid, met als doel een overzichtelijk plan van aanpak te ontwikkelen waarmee andere scholen ook aan de slag kunnen.

Aan de slag

Scholen en onderwijsinstellingen die het stappenplan willen gebruiken, adviseert Van Dorst om aanvullend een conceptuele visie te maken, die de strategische en operationele aspecten van de projecten rond digitale geletterdheid omvatten.

Voor wie is het?

Voor onderwijsprofessionals in het primair, voortgezet, gespecialiseerd onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.

Ga naar het stappenplan visievorming over digitale geletterdheid


Bron:
Practoraat Mediawijsheid
PraktijkWebsitepovogombo
Stappenplan_visievorming_DSC8875