5 voorwaarden voor digitale inclusie
Wat is het?
Een publicatie van Kennisnet over digitale inclusie in het onderwijs. Digitale inclusie betekent dat elke leerling en student volledig kan deelnemen aan de digitale wereld. Digitale hulpmiddelen kunnen inclusie versterken, maar het gaat verder dan dat. Veel leerlingen missen de digitale vaardigheden om volledig mee te draaien in de online wereld. Niet alle websites en video’s zijn toegankelijk voor leerlingen met bijvoorbeeld visuele of motorische problemen. Bovendien voelen niet alle leerlingen en studenten zich thuis in de digitale leeromgeving van hun school. Echt digitaal inclusief onderwijs houdt rekening met deze verschillen en betrekt elke leerling er actief bij. Kennisnet noemt 5 voorwaarden om dat te bereiken.
Over de voorwaarden
Dit zijn de 5 voorwaarden:
1. Digitale hulpmiddelen die leerlingen en studenten met specifieke behoeften ondersteunen.
2. Geschikte apparaten en (internet)verbindingen (devices en connectiviteit) die iedere leerling en student toegang geeft tot de digitale wereld.
3. Toegankelijkheid door informatie op verschillende manieren aan te bieden.
4. Digitale vaardigheden verbeteren door scholing.
5. Digitale omgeving voor iedereen, waarbij elke leerling en student zich betrokken voelt en mee kan doen.
Wat heb je eraan in de praktijk?
Dit artikel biedt niet alleen een toelichting op de 5 voorwaarden, maar biedt ook bij elke voorwaarde zogeheten checkvragen. Hiermee kun je controleren aan welke voorwaarden je al voldoet op school en welke je kunt verbeteren. Ook bevat het artikel tips om deze verbeterpunten op te pakken. En nuttige links naar artikelen en websites voor aanvullende informatie.
Voor wie is het?
Voor leraren, ict-coördinatoren en directeuren in het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.