Kansen en risico's van AI in het onderwijs


Sinds de komst van ChatGPT lijkt AI ook in het onderwijs niet meer weg te denken. Wat kun je hier als leraar mee, waar liggen kansen en waar moet je alert op zijn?

Wouter Jansen is natuurkundeleraar en teacher-in-residence bij NOLAI, het Nationaal Onderwijslab AI van de Radboud Universiteit. Hij ziet in het onderwijs verschillende reacties op de komst van AI. “Er zijn voorlopers die het omarmen en het gelijk uitproberen, maar ik zie ook docenten die kritisch zijn en die het spannend vinden. Ook is er een groep die er niets mee doet of die het nog even aankijkt.”

Samenwerken met AI

Waar Wouter Jansen op hoopt is dat er een samenwerking ontstaat tussen de leraar en AI. “Zodat het onderwijs verbetert en de leraar er ook echt mee geholpen is.” Dat leraren zich afvragen wat AI gaat toevoegen aan hun onderwijs, begrijpt Jansen. Toch ziet hij ook kansen. “Met ChatGPT kunnen leerlingen hun eigen teksten verbeteren, zo zijn ze beter in staat om sollicitatiebrieven te schrijven. Al moeten ze nog steeds van een leraar leren wat er in een goede brief staat, zodat ze kunnen beoordelen of de gemaakte brief van goede kwaliteit is.”

Naast kansen ziet Jansen de risico’s van AI. Hij vindt het belangrijk dat scholen ook daar oog voor hebben. “Het is goed om te beseffen dat grote partijen als Microsoft, Meta en Apple andere belangen hebben dan het helpen van het onderwijs met AI-toepassingen.”

Verder lezen? Het complete interview met Wouter Jansen staat op Leraar24.