Peil.Digitale geletterdheid einde basisonderwijs


Doelstelling

Hoe staat het met de digitale vaardigheden van leerlingen in groep 8? Met de peiling Digitale Geletterdheid einde basisonderwijs 2021-2022 heeft de Inspectie van het Onderwijs in kaart laten brengen wat leerlingen weten en kunnen op dit gebied, en hoe scholen werken aan het verbeteren van de digitale geletterdheid van hun leerlingen. Ook werd gekeken naar de houding van leerlingen en leerkrachten ten opzichte van digitale geletterdheid.

Respondenten

Onderdeel van dit onderzoek was een toets over digitale geletterdheid die 2.191 leerlingen van 97 basisscholen maakten. De focus van de toetsvragen lag op digitale informatievaardigheden.

Door wie?

In opdracht van Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), onder regie van de Inspectie van het Onderwijs

Opvallende conclusies

  • Leerlingen behaalden op de toetsvragen gemiddeld 67 procent van de toetspunten. De 10 procent minst vaardige leerlingen behaalden gemiddeld 43 procent van de toetspunten.
  • 55 procent van de scholen heeft activiteiten op het gebied van digitale geletterdheid geïntegreerd in andere vakken.
  • In de onderbouw besteden basisscholen gemiddeld 21 minuten per week aan digitale geletterdheid, in de middenbouw 43 minuten en in de bovenbouw 58 minuten.
  • 21 procent van de basisscholen heeft een duidelijke visie ontwikkeld op digitale geletterdheid, 39 procent van de basisscholen heeft dit enigszins gedaan en 40 procent heeft geen of nauwelijks een visie op digitale geletterdheid.
  • Als je kijkt naar de onderwerpen ict-basisvaardigheden, computational thinking, informatievaardigheden en mediawijsheid, hebben leerkrachten met name een bijscholingsbehoefte aan computational thinking.

Aanbevelingen

  • Leerkrachten moeten op korte termijn meer kennis opdoen over digitale geletterdheid. Het gaat daarbij niet alleen om kennis over het vakgebied, maar ook om didactische kennis om de leerstof over te kunnen brengen op leerlingen.
  • Leerkrachten moeten hierin gefaciliteerd worden door het beschikbaar stellen van tijd, geld en vooral expertise. Het is aan te bevelen om hiervoor een coördinator digitale geletterdheid aan te stellen.
  • Het is belangrijk dat scholen een duidelijke visie ontwikkelen op digitale geletterdheid en dat scholen digitale geletterdheid zoveel mogelijk proberen te integreren in bestaande schoolvakken.


GA NAAR Peil.Digitale geletterdheid einde basisonderwijs 2021-2022

GA NAAR Reflectiewijzer Digitale geletterdheid einde basisonderwijs


Bron:
Inspectie van het Onderwijs
OnderzoekWebsitePO
Peil_Digitale_Geletterdheid