TechTwijfels


Wat is het?

TechTwijfels is een online kaartspel. Het zet leerlingen aan tot nadenken en discussiëren over de kansen en risico’s van nieuwe technologieën. Op elke digitale kaart uit het spel staat een technologie beschreven. Bijvoorbeeld: ‘Alle verpleegkundigen zijn robots.’ Of: ‘Alle leraren zijn robots die alles weten van het vak dat ze geven.’ Eerst bespreken de leerlingen bij welke van de twee kaarten ze de meeste kansen zien. Daarna bekijken ze op welk vlak ze de meeste risico’s zien. Uiteindelijk bepalen ze in welke technologie zij de meeste toekomst zien

Uitleg over termen

In het spel komen veel nieuwe termen voorbij, zoals big data, biometrie en genome-sequencing-technologie. Op elke digitale kaart staat extra uitleg. Eerst brengen de leerlingen digitaal hun stem uit op de kaart van hun keuze. Daarna verschijnen de stempercentages in beeld. Vervolgens kun je klassikaal de uitslag bespreken. Aanvullend op het spel zijn er twee extra opdrachten met werkbladen.

Waarom is het belangrijk?

De digitalisering van de samenleving vereist niet alleen kennis van technologie. Het vraagt ook om kritisch nadenken over de werking en betekenis ervan. Dit spel helpt leerlingen daarbij. Ze leren zich een mening te vormen. Ook leren ze weloverwogen keuzes te maken bij het gebruik van digitale technologie en digitale media.

Voor wie is het?

Voor leerlingen in het voortgezet onderwijs.

Hoe is het in te zetten?

Het spel en de opdrachten kun je los van elkaar inzetten. Ze duren elk ongeveer één lesuur.

Ga naar TechTwijfels


Bron:
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
LeermateriaalWebsitevo
TechTwijfels.