Leren, onderwijzen en trainen in het tijdperk van AI – kansen en uitdagingen


Doelstelling

Met de opkomst van AI wordt de relatie tussen technologie en onderwijs steeds complexer. Dit onderzoek richt zich op de vraag hoe AI het leren, onderwijzen en trainen kan ondersteunen, welke risico’s en ethische vraagstukken dit met zich meebrengt en hoe onderwijsinstellingen AI verantwoord kunnen implementeren. De onderzoekers analyseren verschillende AI-toepassingen in het onderwijs, zoals chatbots, gepersonaliseerde leermiddelen en learning analytics, en beschrijven hoe je deze technologieën effectief kan inzetten.

Respondenten

Het onderzoek is gebaseerd op een uitgebreide literatuurstudie en bestaande casestudies. Er zijn geen respondenten, maar de analyse omvat voorbeelden uit diverse onderwijscontexten en de ontwikkeling van AI-gebaseerde educatieve toepassingen.

Door wie?

Het onderzoek ‘Learning, Teaching & Training in the Era of Artificial Intelligence’ is een initiatief van itec, een imec-onderzoeksgroep aan KU Leuven.

Opvallende conclusies

  • AI kan leraren ondersteunen met gepersonaliseerde leermiddelen en administratieve taken, maar het volledig vervangen van leraren is niet wenselijk en brengt pedagogische risico’s met zich mee.
  • Veel AI-toepassingen in het onderwijs, zoals learning analytics en adaptieve leersystemen, kunnen bijdragen aan gepersonaliseerd leren, maar vereisen transparantie en betrouwbaarheid.
  • Er zijn aanzienlijke ethische en juridische uitdagingen bij de inzet van AI in het onderwijs, zoals bias in algoritmen, privacy en de noodzaak van zogeheten explainable AI (XAI) – AI die transparant en begrijpelijk is voor de gebruiker.
  • De implementatie van AI vereist een nauwe samenwerking tussen onderzoekers, onderwijsprofessionals, beleidsmakers en EdTech-bedrijven.

Aanbevelingen

  • Zorg voor mensgerichte AI: AI moet leraren en leerlingen vooral ondersteunen. Richt AI-toepassingen zo in dat ze de autonomie en professionele expertise van leraren versterken.
  • Stimuleer AI-geletterdheid in het onderwijs: leerlingen en leraren moeten niet alleen AI kunnen gebruiken, maar ook begrijpen hoe AI werkt en welke impact het heeft.
  • Waarborg transparantie en ethiek: AI in het onderwijs moet betrouwbaar en uitlegbaar zijn. Scholen en onderwijsinstellingen moeten duidelijke richtlijnen hanteren voor het verantwoord gebruik van AI.
  • Ondersteun onderzoek en samenwerking: bevorder interdisciplinair onderzoek en samenwerking tussen onderwijsinstellingen, technologiebedrijven en beleidsmakers om AI op een verantwoorde manier te integreren in het onderwijs.

Ga naar het onderzoek