Handboek digitale geletterdheid
Wat is het?
Een handboek over digitale geletterdheid met veel informatie en praktische toepassingen voor het po en vo. “Dit boek biedt vooral een slimme kijk op het onderwerp en kan je helpen digitale geletterdheid een structurele plek te geven, in plaats van er af en toe wat mee te doen”, vertelt Remco Pijpers, strategisch adviseur digitale geletterdheid bij Kennisnet en auteur van het handboek.
De eerste hoofdstukken van het handboek richten zich op wat digitale geletterdheid is en waarom het nodig is. Hoe je een visie vormt op digitale geletterdheid, en hoe je die vervolgens inzet in de praktijk wordt in het tweede deel uitgelegd. De nadruk hierbij ligt op het aansluiten bij bestaande vakken, zodat je bestaande leergebieden kunt verrijken en er geen extra taken bijkomen. Zo kun je bijvoorbeeld het schrijven van nieuwsberichten koppelen aan lessen over online nepnieuws.
Ook is er veel aandacht voor verhalen uit de onderwijspraktijk, zoals het project Aap Noot Muis waarin digitale geletterdheid gekoppeld wordt aan taalonderwijs. Dat is volgens een deelnemende leraar niet ingewikkeld: “Laat ze geen brief aan de koning sturen, maar een mail. Misschien stuurt hij zelfs wel een reactie.”
Het boek bevat veel praktische lestips en doorverwijzingen naar relevante boeken, onderzoeken en rapporten om verder te lezen.
Hoe draagt het bij aan digitale geletterdheid?
Dit handboek draagt bij aan vakoverstijgend werken en verrijkt het bestaande curriculum met vaardigheden digitale geletterdheid.
Voor wie is het?
Voor schoolleiders, schoolbestuurders, ict-coördinatoren en leraren in het po en vo.
Hoe is het in te zetten?
De informatie en praktijkvoorbeelden dragen bij aan het ontwikkelen van een overkoepelende visie op digitale geletterdheid. Het handboek kan helpen om een geïntegreerde aanpak te realiseren.