Monitor Digitale Geletterdheid po 2023


Doelstelling

Hoe staat het primair onderwijs in Nederland ervoor op het gebied van digitale geletterdheid? De doelstelling van de Monitor Digitale Geletterdheid po 2023 is het in kaart brengen van scholen en wat zij doen aan digitale geletterdheid. Het onderzoek bestaat uit twee deelthema’s: inzicht krijgen in de stand van zaken op het gebied van digitale geletterdheid en inzicht krijgen in de randvoorwaarden die nodig zijn om (verder) te werken aan digitale geletterdheid.

Respondenten

Er deden 4.808 deelnemers (directeuren en schoolleiders, leerkrachten van groep 1 tot en met 8 en ict-coördinatoren) mee aan het onderzoek.

Door wie?

Monitor Digitale Geletterdheid is een initiatief van ECP | Platform voor de InformatieSamenleving, in samenwerking met Kennisnet, KB nationale bibliotheek, Openbaar Onderwijs Groningen, SLO en Netwerk Mediawijsheid. Het onderzoek is uitgevoerd door DUO onderwijsonderzoek & Advies.

Opvallende conclusies

  • Leerkrachten geven de digitale geletterdheid van hun leerlingen gemiddeld het rapportcijfer 4,7. Dat is een stuk lager dan bij de vorige meting in 2021, toen leerkrachten nog een 6 gaven.
  • Van de vier onderwerpen praktische ict-vaardigheden, computational thinking, digitale informatievaardigheden en mediawijsheid scoren leerlingen het laagst op computational thinking. Oftewel het (her)formuleren van complexe problemen met behulp van denkvaardigheden en strategieën, zodat computertechnologie kan bijdragen aan de oplossing. Hier scoren leerlingen gemiddeld een 3,9 voor.
  • Voor praktische ict-vaardigheden, zoals omgaan met smartphones, tablets en laptops scoren leerlingen met een 5,7 het hoogste cijfer.

Aanbevelingen

  • Het is belangrijk dat leerkrachten van alle groepen de noodzaak zien digitale geletterdheid onder de leerlingen te verbeteren. 36 procent van de leerkrachten schat deze noodzaak nu (nog) niet hoog in.
  • Meer planmatig werken op schoolniveau zou een oplossing kunnen bieden. Bijvoorbeeld door het instellen van een werkgroep voor digitale geletterdheid. De meeste scholen hebben nu (nog) geen werkgroep. Ook worden vorderingen van leerlingen vaak (nog) niet bijgehouden.
  • Neem de knelpunten die leerkrachten noemen onder de loep en zoek naar oplossingen. 37 procent van de leerkrachten geeft aan dat tijd een knelpunt is en 35 procent noemt het ontbreken van een goede leerlijn.


Ga naar de Monitor Digitale Geletterdheid po 2023


Bron:
ECP | Platform voor de InformatieSamenleving
OnderzoekWebsitepo
Monitor_dg_po_DSC0469