Programmeren als eindexamenvak


Wat is het?

Een artikel met video van Leraar24 over hoe hoogleraar Felienne Hermans brugklassers van het Codasium – onderdeel van Lyceum Kralingen – in Rotterdam leert coderen. Aan de bovenbouwleerlingen geeft ze het eindexamenvak modelleren en programmeren. Hermans juicht het toe dat digitale geletterdheid een verplicht vak wordt binnen het curriculum. “Als alle scholen leerlingen een basis geven en werken aan digitale geletterdheid, leert iedereen de apparaten en de online wereld te doorgronden.”

Programmeertaal Hedy

Hermans begon haar eerste lessen in de programmeertaal Python. Dat bleek te hoog gegrepen voor de onderbouwleerlingen. Daarom ontwikkelde ze de laagdrempelige programmeertaal Hedy. Dit is een open-source-taal in het Nederlands waarmee scholen gratis kunnen werken. Honderden scholen maken hier inmiddels gebruik van.

Lees meer over programmeertaal Hedy

Wat heb je eraan in de praktijk?

Als je leerlingen wilt leren programmeren, is Hedy een toegankelijke taal om laagdrempelig mee te starten. In het artikel vind je ook een overzicht van andere programmeertalen.

Voor wie is het?

Voor docenten en ict-coördinatoren in het voortgezet onderwijs.

Ga naar het artikel op Leraar24


Bron:
Leraar24
PraktijkPraktijkverhaalvo
programmeren