Aanpak basisvaardigheden mbo
Wat houdt het in?
In het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) vallen digitale vaardigheden en digitale geletterdheid onder de basisvaardigheden taal, rekenen en (digitaal) burgerschap. Deze vaardigheden spelen een cruciale rol in het verminderen van kansenongelijkheid. Met de Aanpak basisvaardigheden mbo zette voormalig minister Dijkgraaf van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) in op het versterken van deze basisvaardigheden in het mbo.
Belangrijke informatie
De aanpak bestaat uit drie actielijnen die zich richten op structurele verbetering:
1. Het versterken van de kwaliteit van onderwijs en het afnemen van examens en toetsen.
2. Het versterken van de kwaliteit van de docenten.
3. Het monitoren van het beheersingsniveau van de basisvaardigheden van studenten.
Bij elke actielijn horen concrete maatregelen en acties. Die zullen gefaseerd worden uitgevoerd. In het budget om deze actielijnen uit te voeren zit ook een bedrag van één miljoen euro per jaar inbegrepen. Hiermee wordt een landelijk ondersteuningsprogramma voor docenten en ander onderwijspersoneel opgezet. Dit programma helpt hen bij het vergroten van hun digitale vaardigheden en digitaal veilig handelen.
Waar staan we nu?
In Nederland is er al een tijd sprake van een zorgwekkende ontwikkeling waarbij de beheersing van de basisvaardigheden in onze samenleving daalt. De kern van de aanpak basisvaardigheden ligt in het funderend onderwijs. Maar instromers vanuit het vmbo en het mbo halen het vereiste referentieniveau taal en rekenen (2F) lang niet altijd. Het streven is om eind schooljaar 2027/2028 de basis van alle leerlingen in het funderend onderwijs en de aansluiting naar het vervolgonderwijs op orde te hebben. Tot die tijd blijft er extra aandacht voor het versterken van basisvaardigheden in het mbo.
Voor wie is het?
Voor scholen in het middelbaar beroepsonderwijs.
- Bron:
- Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)