Mediawijsheid: veilig en betrokken meedoen in een digitale wereld


Wat is het?

Een overzichtsartikel over de rol van het onderwijs bij het creëren van mediawijze kinderen en jongeren. Wat de auteurs verstaan onder mediawijsheid wordt eerst omschreven. Daarna delen ze relevante kennis vanuit verschillende onderzoeken over drie deelgebieden van mediawijsheid:

1) Meningsvorming en gedragsbeïnvloeding in een digitale wereld.
2) Publiek en privé: veilig en bewust in een digitale wereld.
3) Welzijn, identiteit en interactie in een digitale wereld.

Elk deelgebied wordt toegelicht door een kader met voorbeelden van kansrijke aanpakken in het onderwijs.

Hoe draagt het bij aan digitale geletterdheid?

Leerlingen groeien op in een omgeving waarin ze continu zijn verbonden met het internet. Ze hebben toegang tot een enorme hoeveelheid informatie en staan voortdurend online in contact met anderen. Het onderwijs kan hen helpen zich te ontwikkelen tot mediawijze en kritisch denkende burgers. Het artikel geeft nuttige informatie om te komen tot geschikte onderwijsaanpakken voor het creëren van mediawijze leerlingen.

Voor wie is het?

Leraren in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, gespecialiseerd onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.

Hoe is het in te zetten?

Het artikel is een informatiebron voor leraren die meer willen weten over mediawijsheid en hoe je leerlingen mediawijs kunt maken. Naast kennis geeft het artikel praktische tips voor onderwijsaanpakken op verschillende deelgebieden van mediawijsheid.

Ga naar het artikel van Onderwijskennis


Bron:
Onderwijskennis
ProfessionaliseringWebsitepovogombo
Twee leerlingen werken samen_uitsnede