Mediawijsheid bij kinderen met een licht verstandelijke beperking


Doelstelling

Dit onderzoek verkent het mediagebruik van kinderen met een licht verstandelijke beperking (lvb) binnen het speciaal onderwijs en de zorgsector. Het doel is theoretisch onderbouwen waarom gestructureerde aandacht voor dit onderwerp belangrijk is. Ook worden de beschikbare middelen en instrumenten voor beroepskrachten in kaart gebracht. Om zo inzicht te krijgen in wat er in de toekomst nodig is voor het mediawijzer maken van deze groep en welke (beleids)aanpak daarbij het meest effectief is.

Respondenten

Dit onderzoek is gebaseerd op een online enquête die via verschillende nieuwsbrieven en sociale media is gedeeld met beroepskrachten in de zorg en het onderwijs. 381 respondenten hebben hierop gereageerd. Het overgrote deel van hen (88%) werkt in het (voortgezet) speciaal onderwijs.

Opvallende conclusies

  • Gedragsproblemen en sociaal-emotionele problemen gaan bij kinderen met een licht verstandelijke beperking gepaard met meer gebruik van gameconsoles en laptops. Dit terwijl bij kinderen met verstandelijke problemen een verhoogd gebruik van smartphones gebruikelijk is.
  • Beroepskrachten uit de zorg zijn significant negatiever over mediagebruik door kinderen met een licht verstandelijke beperking dan mensen uit het (speciaal) onderwijs.
  • ‘Te lang gebruik’ en ‘te weinig begrip van media’ zijn de meest voorkomende problemen die kunnen spelen bij mediagebruik door kinderen met een licht verstandelijke beperking.
  • De meeste beroepskrachten zetten actief digitale middelen in om deze kinderen te ondersteunen bij hun mediagebruik. Dat gebeurt in het (speciaal) onderwijs beduidend vaker dan in de zorgsector.
  • Onder alle beroepskrachten is er een grote behoefte aan informatie en toegang tot ondersteunend materiaal over mediawijsheid en mediaopvoeding.

Aanbevelingen

  • Het thema mediagebruik van kinderen met een licht verstandelijke beperking zou structureel op de agenda moeten staan van (beleids)organisaties in het (speciaal) onderwijs en jeugdzorg.
  • Voor beroepskrachten is het belangrijk dat zij weten welke lesprogramma’s er zijn op dit gebied. Ook is het van belang dat zij hun ervaringen, vragen en goede praktijkvoorbeelden met elkaar kunnen delen.
  • Begeleiders en leerkrachten van kinderen met een licht verstandelijke beperking kunnen zich laten bijscholen. Zo ontwikkelen ze meer kennis en vaardigheden voor het begeleiden van deze groep kinderen bij hun mediagebruik.

Ga naar het onderzoeksrapport


Bron:
Nederlands Jeugdinstituut
MediawijsheidOnderzoekWebsitego
onderzoek_lvb_uitsnede