Sociale media in het speciaal onderwijs
Wat is het?
16 inspirerende praktijkverhalen van leraren in het speciaal onderwijs, in de vorm van interviews met aansprekende foto’s en illustraties. De verhalen stonden eerder ook in het boek ‘Sociale media in het speciaal onderwijs’, dat in 2015 verscheen. Dit is een online variant van het boek.
Jouw grens, mijn grens
Meester Richard Hulsebos vertelt bijvoorbeeld hoe hij met zijn slechthorende leerlingen een eigen versie van het Jeugdjournaal maakte. “Alles komt aan bod in dit project. Van taal en samenwerken tot mediawijsheid. Hoe werkt een greenscreen en hoe moet je monteren?”
Juf Femke van der Laar vertelt over de lessen seksuele vorming die ze op maat maakt, omdat de leerlingen in haar klas zeer uiteenlopende leerniveaus hebben. “Online zijn hoort erbij, maar zeker bij onze leerlingen gebeuren soms rottige dingen. Ik wil ze beschermen en probeer ervoor te zorgen dat ze hun grenzen kunnen aangeven.”
Wat heb je eraan in de praktijk?
De verhalen vertellen uitvoerig over de (digitale) onderwijspraktijk van leerlingen in het gespecialiseerde onderwijs. Eén project gaat over leerlingen die niet veel praten en toch worden uitgedaagd tot het voeren van gesprekken. Andere projecten bevorderen het zelfvertrouwen of leren leerlingen veilig whatsappen. De juf of meester in kwestie vertelt hoe het project tot stand is gekomen, wat er nodig is, wat het leerdoel is en tot welk resultaat het project heeft geleid. Elk verhaal wordt begeleid door een uitgewerkt lesidee om zelf mee aan de slag te gaan. Deze lesideeën staan ook bij elkaar op een centrale pagina. Elk lesidee duurt ongeveer 20 minuten, met tips voor een uitgebreidere variant.
Voor wie is het?
Voor leraren in het gespecialiseerd onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.