AI en kansengelijkheid
Wat is het?
Gaat AI kansengelijkheid in het vervolgonderwijs verder helpen of juist niet? Deze publicatie van Npuls verkent die vraag en zet de voor- en nadelen van AI op een rij. De belangrijkste boodschap is: als onderwijsinstellingen niets doen, neemt kansengelijkheid eerder af dan toe. Het document benadrukt daarom dat onderwijs en het gebruik van AI-toepassingen moeten worden aangepast om ongelijkheid te voorkomen.
Wat heb je eraan in de praktijk?
De publicatie geeft richtlijnen en praktische stappen voor een ethische en zorgvuldige inzet van AI in het onderwijs. Daarmee kunnen instellingen beleid ontwikkelen dat voorkomt dat bias of ontoegankelijke toepassingen leiden tot meer ongelijkheid. Voorbeelden van zulke richtlijnen zijn:
- Toets AI-toepassingen op toegankelijkheid voor alle studenten.
- Controleer datasets op vooroordelen en corrigeer waar nodig.
- Zorg voor transparantie over hoe AI tot een advies of uitkomst komt.
- Betrek studenten en docenten bij de ontwikkeling en toepassing van AI.
- Bied training en ondersteuning aan medewerkers voor verantwoord gebruik.
Bij de publicatie horen ondersteunende materialen, zoals PowerPoint-presentaties en een overzicht van richtlijnen.
Voor wie is het?
Voor beleidsmakers, docenten en onderwijsondersteuners in het mbo.