Wetenschapscollege 4: digitale geletterdheid met focus op AI


Wat betekent de opkomst van artificiële intelligentie (AI) voor het onderwijs, en hoe ga je daar bewust mee om? In dit vierde wetenschapscollege van het Expertisepunt digitale geletterdheid staat digitale geletterdheid met focus op AI centraal, met een praktijkcollege over hoe scholen en leerlingen concreet kunnen werken aan het verkennen van AI.

Wetenschapscollege door Haroon Sheikh

In dit college bespreekt Haroon Sheikh (Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en Vrije Universiteit Amsterdam), begeleid door Kennisnet-adviseur Remco Pijpers, de onderwijskundige gevolgen, kansen en mogelijkheden van AI. De atlas van de digitale wereld: digitale technologie brengt fantastische dingen, maar heeft ook heel veel invloed op ons leven. Sheikh benadert op globaal niveau hoe digitale technologie invloed op ons heeft en hoe grote techspelers hierop inspelen. Vanzelfsprekend wordt ook een uitstapje gemaakt naar het klaslokaal, waarbij de vraag centraal staat: hoe bepaalt technologie niet ons leven, maar hoe blijven we zelf bepalen?

In dit college:
1.14 Hoe gaan we om met elkaar in relatie tot digitalisering?
6.06 Een digitaal kader: hoe wordt technologie op wereldniveau benaderd?
22.55 Uitdagingen voor een Europese aanpak
30.22 Hoe ga je met deze digitale atlas om in de klas?

Praktijkcollege door Bas Hummel

Wat houdt het leerdoel over AI in, zoals geformaliseerd in de definitieve concept-kerndoelen digitale geletterdheid? En hoe kun je hier in de praktijk invulling aan geven? Bas Hummel, leraar basisonderwijs en digitale geletterdheid bij Openbaar Onderwijs Groningen, neemt je mee in zijn bevindingen en zijn aanpak om het verkennen van AI onderdeel te maken van je onderwijsaanbod. AI wordt ontleed in elementen en er wordt ingezoomd op praktische invalshoeken om AI te verkennen zoals het in de concept-kerndoelen wordt benaderd. Zowel over het gebruik, maar ook je verhouden tot AI.

In dit college:
6.07: Vertrekken vanuit de concept-kerndoelen digitale geletterdheid
10.56: Artificiële intelligentie ontleed: waaruit bestaat het?
15.21: Hoe lijkt het gedrag van een AI-systeem op een menselijk gedrag?
30.45: Verantwoord interacteren met AI-systemen
35.31: De inzet van generatieve AI in het onderwijs

Over de wetenschapscolleges

De wetenschapscolleges zijn bedoeld voor onderwijsprofessionals die digitale geletterdheid doordacht willen integreren in hun onderwijs. Elk college bestaat uit een wetenschappelijk deel en een praktijkcollege met concrete voorbeelden en handvatten. De colleges worden door Kennisnet georganiseerd vanuit het Expertisepunt digitale geletterdheid, in samenwerking met SLO, PO-Raad, VO-raad, vakvereniging i&i, Netwerk Mediawijsheid, Platform VVVO, NRO, ResearchED NL en JEDi.