Digitale geletterdheid Nederlandse leerlingen onder basisniveau
Nederlandse jongeren zijn matig tot gemiddeld digitaal geletterd blijkt uit het ICILS-onderzoek, dat elke vijf jaar de digitale geletterdheid van leerlingen wereldwijd in kaart brengt. Hoewel Nederland koploper is als het gaat om ict-voorzieningen op scholen, scoren Nederlandse leerlingen inhoudelijk minder goed dan leeftijdgenoten in andere landen.
Eén op de drie Nederlandse leerlingen kan niet goed overweg met een computer, blijkt uit de resultaten van ICILS 2024 (International Computer and Information Literacy Study). Aan het internationale onderzoek deden 1.288 Nederlandse tweedeklassers mee en 300 leraren. Hun resultaten zijn vergeleken met die van 34 andere landen. Doel van het onderzoek is beleidsmakers, scholen en leraren handvatten geven om digitale geletterdheid verder te ontwikkelen en in het onderwijs te integreren.
Computationeel denken blijft achter
Op andere aspecten van computer- en informatiegeletterdheid scoren Nederlandse leerlingen ook onder het basisniveau. Ze missen bijvoorbeeld vaardigheden om de betrouwbaarheid van online informatie te beoordelen. Op het gebied van computationeel denken scoren zowel Nederlandse jongens als meisjes gemiddeld, maar deze scores liggen significant lager dan het internationale gemiddelde.