Aankomende wetenschapscolleges: digitale geletterdheid met focus op AI en geschiedenis
In november en december vervolgt het Expertisepunt digitale geletterdheid de reeks wetenschapscolleges. Ook deze keer staan onderzoek en praktijk centraal, met actuele thema’s rond digitale geletterdheid, AI en wereldoriëntatie in het onderwijs. Op de onderstaande data verschijnen de nieuwe wetenschapscolleges op deze website.
17 november – Digitale geletterdheid met focus op AI
Haroon Sheikh, senior wetenschapper bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en bijzonder hoogleraar Strategic Governance of Global Technologies aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Vanuit de WRR draagt hij bij aan het project ‘Artificiële intelligentie’. In zijn college bespreekt hij de onderwijskundige gevolgen, kansen en mogelijkheden van AI.
In het praktijkcollege vertelt Bas Hummel, leraar basisonderwijs en onderwijsadviseur digitale geletterdheid, over hoe scholen met leerlingen aan de slag kunnen met het subdoel ‘De leerling verkent AI’, zoals opgenomen in de definitieve conceptkerndoelen.
8 december – Digitale geletterdheid in wereldoriënterende vakken
Universitair docenten Björn Wansink, David van Alten en Saro Lozano Parra (Universiteit Utrecht) delen hun inzichten over hoe digitale geletterdheid verweven kan worden in het geschiedenisonderwijs. Ze leggen een verbinding tussen onderzoek en de praktijk, met oog voor de integratie van digitale vaardigheden in wereldoriënterende vakken.
In het praktijkcollege vertelt Gijs Korenblik, docent geschiedenis op het Isendoorn College, hoe informatievaardigheden in zijn lessen een plaats krijgen en wat dit vraagt van leerlingen en leraren. Hij combineert de definitieve conceptkerndoelen, informatieverwerking en digitale creativiteit met elkaar.
Colleges terugkijken
Heb je eerdere colleges gemist? Je kunt ze hier terugkijken:
- Taal en lezen als fundament voor digitale geletterdheid.
- Digitale inclusie.
- Digitale weerbaarheid en kansengelijkheid.
Over de wetenschapscolleges
De wetenschapscolleges zijn bedoeld voor onderwijsprofessionals die digitale geletterdheid doordacht willen integreren in hun onderwijs. Elk college bestaat uit een wetenschappelijk deel en een praktijkcollege met concrete voorbeelden en handvatten. De colleges worden door Kennisnet georganiseerd vanuit het Expertisepunt digitale geletterdheid, in samenwerking met SLO, PO-Raad, VO-raad, vakvereniging i&i, Netwerk Mediawijsheid, Platform VVVO, NRO, ResearchED NL en JEDi.
