Bekijk het eerste wetenschapscollege over taal en lezen als fundament voor digitale geletterdheid
Hoe geef je digitale geletterdheid een stevige plek in je onderwijs? En hoe hang je dat op aan bestaande vakken zoals Nederlands? In het eerste wetenschapscollege van het Expertisepunt digitale geletterdheid onderzoeken Anneke Smits en Remco Pijpers de rol van taal en lezen als fundament van digitale geletterdheid. In het bijbehorende praktijkcollege laat Matijs Lips zien hoe hij dit in zijn lespraktijk toepast.
Het eerste wetenschapscollege van het Expertisepunt digitale geletterdheid is nu te bekijken! In deze editie gaat Anneke Smits, begeleid door Remco Pijpers, in op hoe we digitale geletterdheid kunnen begrijpen, wat we weten uit onderzoek en over leerkrachtvaardigheden met betrekking tot informatievaardigheden.
Daarna vertelt Matijs Lips in het praktijkcollege over hoe hij in het vak Nederlands digitale geletterdheid onderwijst. hij deelt meer over de zes ontwerpprincipes voor effectieve vakintegratie van (Nederlandse) taalonderwijs en digitale geletterdheid. Ook laat hij een voorbeeldmodule zien over digitale geletterdheid en taal-leesonderwijs in de praktijk, en deelt opbrengsten, (boek)tips en (concept)kerndoelen.
Over de wetenschapscolleges
De wetenschapscolleges zijn bedoeld voor onderwijsprofessionals die digitale geletterdheid doordacht willen integreren in hun onderwijs. Elk college bestaat uit een wetenschappelijk deel en een praktijkcollege met concrete voorbeelden en handvatten. De colleges worden door Kennisnet georganiseerd vanuit het Expertisepunt digitale geletterdheid, in samenwerking met SLO, PO-Raad, VO-raad, vakvereniging i&i, Netwerk Mediawijsheid, Platform VVVO, NRO, ResearchED NL en JEDi.
