Bekijk het eerste wetenschapscollege over taal en lezen als fundament voor digitale geletterdheid
Hoe geef je digitale geletterdheid een stevige plek in je onderwijs? En hoe hang je dat op aan bestaande vakken zoals Nederlands? In het eerste wetenschapscollege van het Expertisepunt digitale geletterdheid onderzoeken Anneke Smits en Remco Pijpers de rol van taal en lezen als fundament van digitale geletterdheid. In het bijbehorende praktijkcollege laat Matijs Lips zien hoe hij dit in zijn lespraktijk toepast. Bekijk het college hieronder en laat je inspireren.
Wetenschapscollege door Anneke Smits en Remco Pijpers
In dit wetenschapscollege ‘Digitale geletterdheid onderwijzen’ gaat Anneke Smits, begeleid door Remco Pijpers, in op:
- Hoe kunnen we digitale geletterdheid begrijpen? (vanaf 01.57)
- Wat weten we uit onderzoek? (vanaf 10.29)
- Over leerkrachtvaardigheden met betrekking tot informatievaardigheden (vanaf 38.50)
Wil je met Anneke Smits in gesprek over dit college? Meld je dan aan voor de online bijeenkomst op 21 mei.
Praktijkcollege door Matijs Lips
Matijs Lips laat in praktijkcollege ‘Digitale technologie en ik’ zien hoe hij in het vak Nederlands digitale geletterdheid onderwijst.
- De zes ontwerpprincipes voor effectieve vakintegratie van (Nederlandse) taalonderwijs en digitale geletterdheid (vanaf 02.27).
- Digitale geletterdheid en taal-leesonderwijs in de praktijk: een voorbeeld-module (vanaf 04.22).
- Opbrengsten, (boek)tips en (concept)kerndoelen (vanaf 20.16).
Meer weten?
Hieronder lees je verder over de bronnen uit het wetenschapscollege:
- Peil.Digitale geletterdheid einde basisonderwijs.
- Internationaal peilingsonderzoek digitale geletterdheid ICILS 2023.
- Reviewstudie Digitale Geletterdheid in het voortgezet onderwijs.
- Samen op pad naar digitale geletterdheid.
- Digitale vaardigheden: een onderzoeks- en beleidsagenda.
- Online vaardig begint offline.
- Alles met mate: ICT- en leesprestaties van Nederlandse 15-jarigen.
- Waarom sommige leraren mediawijsheid onderwijzen en anderen niet.
- GEM-rapport - Technologie in het onderwijs: een hulpmiddel onder voorwaarden.