Bekijk wetenschapscollege 2: digitale inclusie


Wat betekent digitale inclusie voor leerlingen en studenten? En hoe houd je rekening met sociaal-digitale ongelijkheid in je onderwijspraktijk? In dit wetenschapscollege van het Expertisepunt digitale geletterdheid staat gelijke toegang en deelname centraal.

Wetenschapscollege door Alexander Smit

Alexander Smit (Rijksuniversiteit Groningen) onderzoekt sociaal-digitale ongelijkheid. In dit college laat hij zien hoe verschillen in toegang, vaardigheden en omstandigheden de kansen van leerlingen beïnvloeden. Hij maakt duidelijk waarom digitale inclusie een voorwaarde is om alle leerlingen volwaardig mee te laten doen in het onderwijs en hoe scholen hiermee aan de slag kunnen.

Wil je met Alexander Smit in gesprek over dit college? Meld je dan aan voor de online bijeenkomst op 10 november.

Praktijkcollege door Oscar Lepoeter

Oscar Lepoeter (Hogeschool Windesheim Almere) belicht in het praktijkcollege de digitale kloof vanuit leraar- en leerlingperspectief. Hij laat zien wat er in de klas gebeurt wanneer leerlingen verschillen in toegang, begeleiding of vaardigheden hebben, en hoe leraren daar praktisch mee om kunnen gaan. Zijn voorbeelden bieden houvast om digitale inclusie concreet te vertalen naar de onderwijspraktijk.

Meer weten?

Wil je verder verdiepen? Bekijk deze artikelen over digitale inclusie en kansengelijkheid.

Het eerste college terugkijken

Heb je het eerste college over taal en lezen als fundament voor digitale geletterdheid gemist? Kijk het college terug!

Aankomende colleges

  • 6 oktober: Esther Rozendaal (professor aan de Erasmus Universiteit Rotterdam) gaat in op digitale weerbaarheid. In het praktijkcollege vertelt Karim Amghar (mbo-docent en auteur van het boek ‘Maar dat begrijp jij toch niet’) over kansengelijkheid.
  • Houd 17 november en 8 december deze website in de gaten voor de publicatie van het 4e en 5e wetenschapscollege. Meer informatie volgt binnenkort!

Door wie?

De colleges worden door Kennisnet vanuit het Expertisepunt digitale geletterdheid georganiseerd. Aan deze reeks wordt meegewerkt en meegedacht door de volgende partners: SLO, PO-Raad, VO-raad, vakvereniging i&i, Netwerk Mediawijsheid, Platform VVVO, NRO, ResearchED NL, JEDi.