Bekijk wetenschapscollege 3: digitale weerbaarheid en kansengelijkheid
Wat hebben kinderen nodig om online uitdagingen aan te gaan, en hoe vertaal je dat naar gelijke kansen in de onderwijspraktijk? In dit wetenschapscollege van het Expertisepunt digitale geletterdheid staat digitale weerbaarheid centraal, met een praktijkcollege over kansengelijkheid.
Wetenschapscollege door Esther Rozendaal
Esther Rozendaal (Erasmus Universiteit Rotterdam) laat zien waarom weten voor leerlingen niet altijd doen is in de online wereld. Ze brengt inzichten uit ontwikkelingspsychologie, gedrags- en communicatiewetenschap samen met de ervaringskennis van kinderen. Vier factoren staan daarbij centraal: zelfregulatie, motivatie, het ontwerp van online platformen en de sociale omgeving.
Wil je met Esther Rozendaal in gesprek over dit college? Meld je dan aan voor de online bijeenkomst op 10 november.
Praktijkcollege door Karim Amghar
Karim Amghar (mbo-docent en auteur van het boek ‘Maar dat begrijp jij toch niet’) gaat in op kansengelijkheid. Hij richt zich op wat verschillen in omstandigheden betekenen voor leerlingen, en hoe je in de praktijk ruimte maakt voor iedereen om volwaardig mee te doen.
Meer weten?
Wil je verder verdiepen? Bekijk deze artikelen over digitale inclusie en kansengelijkheid.
Eerdere colleges terugkijken
Heb je de eerdere colleges gemist?
- Bekijk college 1 over taal en lezen als fundament voor digitale geletterdheid.
- Bekijk college 2 over digitale inclusie.
Aankomende colleges
Houd 17 november en 8 december deze website in de gaten voor de publicatie van het 4e en 5e wetenschapscollege. Meer informatie volgt binnenkort!
Door wie?
De colleges worden door Kennisnet vanuit het Expertisepunt digitale geletterdheid georganiseerd. Aan deze reeks wordt meegewerkt en meegedacht door de volgende partners: SLO, PO-Raad, VO-raad, vakvereniging i&i, Netwerk Mediawijsheid, Platform VVVO, NRO, ResearchED NL, JEDi.