Bekijk wetenschapscollege 5: digitale geletterdheid in wereldoriënterende vakken


Hoe sluit digitale geletterdheid aan bij vakken als geschiedenis? In dit vijfde wetenschapscollege van het Expertisepunt digitale geletterdheid staat de verbinding tussen onderzoek en praktijk centraal. Björn Wansink, David van Alten en Saro Lozano Parra, universitaire docenten van de Universiteit Utrecht, laten zien hoe digitale vaardigheden een plek krijgen binnen het geschiedenisonderwijs. In het praktijkcollege deelt docent Gijs Korenblik hoe informatievaardigheden, digitale creativiteit en de conceptkerndoelen samenkomen in de klas.

In dit wetenschapscollege zijn aan het woord: Björn Wansink, David van Alten en Saro Lozano Parra, universitair docenten aan de Universiteit Utrecht. Zij delen hun inzichten over de rol van digitale geletterdheid binnen wereldoriënterende vakken. Ze laten zien hoe digitale vaardigheden kunnen worden verweven in het geschiedenisonderwijs en verbinden onderzoeksresultaten met voorbeelden uit de praktijk.

In het praktijkcollege vertelt Gijs Korenblik, docent geschiedenis op het Isendoorn College, hoe informatievaardigheden een plaats krijgen in zijn lessen. Hij werkt met de definitieve conceptkerndoelen digitale geletterdheid en combineert informatieverwerking en digitale creativiteit. Ook laat hij zien wat dit vraagt van leerlingen en leraren en hoe deze vaardigheden zichtbaar worden in de les.

Over de wetenschapscolleges

De wetenschapscolleges zijn bedoeld voor onderwijsprofessionals die digitale geletterdheid doordacht willen integreren in hun onderwijs. Elk college bestaat uit een wetenschappelijk deel en een praktijkcollege met concrete voorbeelden en handvatten. De colleges worden door Kennisnet georganiseerd vanuit het Expertisepunt digitale geletterdheid, in samenwerking met SLO, PO-Raad, VO-raad, vakvereniging i&i, Netwerk Mediawijsheid, Platform VVVO, NRO, ResearchED NL en JEDi.

Bekijk het wetenschapscollege