Definitieve conceptkerndoelen digitale geletterdheid gepubliceerd
De definitieve conceptkerndoelen digitale geletterdheid zijn gepubliceerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Daarmee is een belangrijke stap gezet in de curriculumherziening en krijgt digitale geletterdheid voor het eerst wettelijk vastgelegde kerndoelen in het onderwijs.
Na een uitgebreid ontwikkel- en beproevingsproces door SLO zijn er drie kerndoelen digitale geletterdheid ontwikkeld, verdeeld over drie domeinen. Deze structuur biedt scholen meer duidelijkheid en focus en zorgt voor doorlopende leerlijnen van primair naar voortgezet onderwijs. Dit zijn de definitieve conceptkerndoelen digitale geletterdheid:
- Kerndoel: De leerling zet digitale technologie en digitale media in.
Domein: praktische kennis en vaardigheden.
Leerlingen leren digitale systemen functioneel te gebruiken en navigeren doelgericht door het digitale media- en informatielandschap. Ze verkennen het gebruik van data en dataverwerking, en maken kennis met kunstmatige intelligentie (AI). - Kerndoel: De leerling creëert digitale producten.
Domein: ontwerpen en maken.
Leerlingen gebruiken digitale middelen om eigen producten te maken en leren programmeren. Ze ontwikkelen computationele denkstrategieën en werken in iteratieve processen. - Kerndoel: De leerling participeert in de gedigitaliseerde wereld.
Domein: de gedigitaliseerde wereld.
Leerlingen leren veilig en verantwoordelijk omgaan met digitale technologie en ontwikkelen een kritische houding. Ze verkennen de wisselwerking tussen digitale technologie, de mens en de samenleving.
Invoering vanaf schooljaar 2027-2028
De kerndoelen digitale geletterdheid gaan per augustus 2027 wettelijk in. Vanaf het schooljaar 2027-2028 werken scholen ermee. SLO ontwikkelt leerlijnen en ondersteunend materiaal die scholen helpen bij de implementatie. Ook komen er conferenties, hulpmiddelen en trainingen beschikbaar om scholen te ondersteunen.
Ondersteuning bij invoering
In de implementatiefase is er nadruk op samenwerking en eigenaarschap. Leraren, schoolleiders, besturen en landelijke partners werken gezamenlijk aan de invoering, ondersteund door onder andere SLO, de inspectie, opleidingen en het Expertisepunt digitale geletterdheid. Voor het gespecialiseerd en praktijkonderwijs komt er aanvullende ondersteuning om de kerndoelen goed te kunnen vertalen naar de eigen onderwijspraktijk.
Volledige invoering in 2031
Vanaf augustus 2031 eindigt de overgangsfase. Dan werken alle scholen volledig met de nieuwe kerndoelen en start de Inspectie van het Onderwijs met handhavend toezicht, ook op digitale geletterdheid.
Download bij rijksoverheid.nl een infographic met de tijdlijn van de implementatie van de kerndoelen.
Betekenis voor scholen
Met deze kerndoelen krijgen scholen voor het eerst een wettelijke opdracht voor digitale geletterdheid. De doelen bieden meer richting aan curriculum- en onderwijsontwikkeling, terwijl scholen ruimte behouden voor eigen keuzes in pedagogiek, didactiek en accenten passend bij hun leerlingpopulatie en identiteit.