Functionele conceptkerndoelen digitale geletterdheid voor het (v)so gepubliceerd


SLO heeft functionele conceptkerndoelen ontwikkeld voor het leergebied digitale geletterdheid. Ze zijn bedoeld voor leerlingen in het speciaal en voortgezet speciaal onderwijs die zeer moeilijk leren, een meervoudige beperking hebben of uitstromen naar arbeidsmarkt of dagbesteding.

De functionele conceptkerndoelen zijn gericht op het ontwikkelen van praktische en toepassingsgerichte vaardigheden bij leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs. Ze zijn ontwikkeld op drie niveaus:

  • Voor het speciaal onderwijs (so): leerlingen die zeer moeilijk leren (zml) en leerlingen met een meervoudige beperking (mb).
  • Voor het voortgezet speciaal onderwijs (vso): leerlingen die uitstromen naar dagbesteding.
  • Voor het vso: leerlingen die uitstromen naar de arbeidsmarkt.

De conceptkerndoelen zijn het resultaat van samenwerking tussen leraren, vakexperts en curriculumexperts. Ze zijn opgebouwd vanuit betekenisvolle contexten en bedoeld om richting te geven aan het onderwijsprogramma, met ruimte voor maatwerk op leerlingniveau.

Functionele aanpak, afgestemd op het (v)so

De functionele conceptkerndoelen sluiten aan bij het ontwikkelingsperspectief van de leerling. Ze beschrijven wat leerlingen moeten kennen, kunnen en ervaren. Anders dan in het regulier onderwijs is gekozen voor een functionele in plaats van een leergebiedgerichte opbouw. De conceptkerndoelen gelden als ‘na te streven inhoudelijke doelstellingen’ en vormen een uitwerking van de Wet op de expertisecentra.

Geslaagde bijeenkomst en vervolgstap

Tijdens een bijeenkomst op 27 mei gingen leraren, schoolleiders en experts met elkaar in gesprek over de bruikbaarheid van de conceptkerndoelen. Deelnemers gaven aan zich gezien en gehoord te voelen. Ze nemen de conceptkerndoelen nu mee terug naar hun school voor een praktijkopdracht. De opbrengsten daarvan gebruikt SLO om de doelen aan te scherpen. Daarna volgt een traject van wettelijke vastlegging.

Ga naar SLO


functionele conceptkerndoelen vso