Samen bouwen aan digitale geletterdheid in lerarenopleidingen
Blog door Lex Verheesen, docent digitale geletterdheid aan de Hogeschool Utrecht.
Digitale geletterdheid krijgt steeds meer vorm in het onderwijs. Niet alleen binnen de kerndoelen voor het primair en voortgezet onderwijs, maar ook in de lerarenopleidingen. Recent is een kernteam gestart met de herijking van de kennisbasis digitale geletterdheid voor de pabo. Dit team bestaat uit pabo-opleiders en experts uit het werkveld, en werkt aan een startnotitie waarin ze de basisprincipes voor digitale geletterdheid binnen de lerarenopleiding vastleggen.
Waarom is deze herijking nodig?
Leraren in opleiding moeten niet alleen zelf digitaal vaardig zijn, maar ook weten hoe ze digitale geletterdheid kunnen integreren in hun lespraktijk om over te brengen aan leerlingen. Het kernteam, ondersteund door een advieskring van experts, zorgt ervoor dat de kennisbasis aansluit bij zowel de actualisering van het curriculum in het primair onderwijs als de ontwikkelingen in de lerarenopleidingen.
Meer weten over de herijking kennisbases pabo? Lees meer op 10voordeleraar.nl
Breder kijken: digitale geletterdheid in alle lerarenopleidingen
Niet alleen de pabo, maar ook de eerste- en tweedegraads lerarenopleidingen staan voor de uitdaging digitale geletterdheid een plek te geven in hun curriculum. De diversiteit aan vakken en de uitgebreidere kerndoelen voor het voortgezet onderwijs maken dit complex. Hoe zorg je ervoor dat leraren in opleiding generieke digitale vaardigheden ontwikkelen en tegelijkertijd vakspecifieke toepassingen kunnen inzetten? Welke aanpakken werken en hoe kunnen we van elkaar leren?
Doe mee!
Werk je in een eerste- of tweedegraads lerarenopleiding en houd je je bezig met digitale geletterdheid? Sluit je aan bij ons netwerk en deel kennis en ervaringen met collega’s uit het hele land. Samen bouwen we aan een sterk fundament voor digitale geletterdheid in het onderwijs.
Meer weten of aansluiten? Neem contact op met Lex Verheesen via [email protected].