SLO krijgt aanvullende opdracht om kerndoelen aan te passen
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft SLO een aanvullende opdracht gegeven om de conceptkerndoelen voor het primair, voortgezet en (voortgezet) gespecialiseerd onderwijs verder uit te werken. De focus ligt daarbij op het verminderen van het aantal kerndoelen en het versterken van basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen.
De afgelopen twee jaar heeft SLO gewerkt aan de actualisatie van de kerndoelen. Inmiddels zijn voor alle leergebieden conceptkerndoelen opgeleverd. Op 3 december 2024 nam de Tweede Kamer een motie aan waarin het ministerie werd opgeroepen om concreet invulling te geven aan het hoofdlijnenakkoord. Dit betekent dat het aantal kerndoelen moet worden verminderd en de nadruk op basisvaardigheden komt te liggen.
SLO gaat nu aan de slag om:
- de kerndoelen voor Nederlands, rekenen en wiskunde in samenhang te clusteren tot een kleiner aantal.
- de conceptkerndoelen van zeven andere leergebieden aan te passen op basis van feedback uit het veld en te toetsen of deze daadwerkelijk bij de kern van het curriculum horen. Het gaat om: burgerschap, digitale geletterdheid, mens en maatschappij, mens en natuur, kunst en cultuur, moderne vreemde talen, en bewegen en sport.
Wanneer worden de kerndoelen opgeleverd?
SLO werkt in fasen aan de oplevering van de aangepaste kerndoelen:
- Voorjaar 2025: Nederlands, rekenen en wiskunde.
- Zomer 2025: burgerschap en digitale geletterdheid.
- Najaar 2025: mens en maatschappij, mens en natuur, kunst en cultuur, moderne vreemde talen, en bewegen en sport.