Vanaf 2027 structureel €182 per leerling voor basisvaardigheden
Scholen krijgen vanaf 2027 structureel €182 per leerling per jaar om te investeren in de basisvaardigheden. Dat blijkt uit de zevende voortgangsbrief van het Masterplan Basisvaardigheden, die begin december is verschenen. De structurele bekostiging geeft scholen meer ruimte om duurzaam beleid te voeren en vooruit te plannen, ook voor digitale geletterdheid.
Drie jaar na de start van het Masterplan Basisvaardigheden werkt inmiddels 95% van alle scholen met het programma. Daarmee krijgen ruim 2,3 miljoen leerlingen extra aandacht voor taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid. De structurele middelen maken het voor scholen mogelijk om digitale geletterdheid niet alleen projectmatig, maar ook planmatig en duurzaam te verbinden aan onderwijsontwikkeling en professionalisering.
Uit onderzoek onder subsidiescholen blijkt dat schoolleiders overwegend positief zijn over de aanpak. 80% van de basisscholen en 70% van de vo-scholen ziet verbeteringen in taal en rekenen. Ook professionaliseren teams steeds structureler. Dat is ook relevant voor digitale geletterdheid, waarvoor samenhang tussen visie, curriculum en deskundigheid van leraren belangrijk is. Het Centraal Planbureau ziet nog geen aantoonbaar verschil in leerprestaties tussen scholen met en zonder subsidie.
De Monitor Basisvaardigheden 2025 laat daarnaast zien dat het primair onderwijs zich na de coronaperiode redelijk heeft hersteld. In het voortgezet onderwijs blijven de resultaten voor lezen en rekenen achter, vooral in het vmbo. In havo en vwo is voorzichtig herstel zichtbaar.
