Vakoverstijgend werken aan digitale geletterdheid
Wat is het?
Een artikel met video van Leraar24. Hierin ontdek je hoe de basisscholen van SPO Venray vakoverstijgend werken aan digitale geletterdheid. De komst van een techniekplein en een expeditielab bleken niet voldoende. Om digitale geletterdheid op de scholen echt naar een hoger niveau te tillen, werd een uitgebreide schoolvisie ontwikkeld. Hierin zijn de middelen, zoals het zogeheten techniekplein, en de mens achter de techniek met elkaar verbonden.
Zo werkt het in de praktijk
Leraar Joost Peeters geeft les aan groep 4 op basisschool De Klimboom. In de video zie je hoe zijn leerlingen bij rekenen aan de slag gaan met grafieken. Hij laat ze het verschil ervaren tussen een grafiek handmatig en digitaal maken. Hoe hij digitale geletterdheid aan reguliere lessen koppelt? “Vooraf kijk ik wat het doel van de les is. Daar zoek ik dan een passend digitaal geletterdheidsdoel bij. Als je vakken zoals rekenen en digitale geletterdheid met elkaar combineert, levert dat tijdswinst in je lesprogramma op.”
Wat heb je eraan in de praktijk?
Wil je ook vakoverstijgend werken aan digitale geletterdheid en dit in de schoolvisie verweven? Dan bieden dit artikel en deze video inspiratie, tips en handvatten om hiermee aan de slag te gaan.
Voor wie is het?
Voor leerkrachten, ict-coördinatoren, directeuren en schoolbestuurders in het primair onderwijs.