Kansenongelijkheid door technologie in het onderwijs


Doelstelling

Om sociaaleconomische redenen hebben niet alle studenten toegang tot de benodigde onderwijstechnologie. Zo beschikken ze ook niet of minder goed over de digitale vaardigheden om ermee te leren. Dit praktijkgerichte onderzoek biedt handreikingen voor mbo-docenten om deze kansenongelijkheid in de klas aan te pakken. De centrale vraag in dit onderzoek is: hoe kunnen mbo-docenten omgaan met kansenongelijkheid op het gebied van onderwijstechnologie?

Respondenten

  • Onder 25 docenten van het Practoraat Mediawijsheid* is een anonieme vragenlijst afgenomen. Met de bedoeling inzicht te krijgen in de mate waarin docenten te maken hebben met kansenongelijkheid door onderwijstechnologie.
  • 42 docenten van ROC van Amsterdam − MBO College West zijn bevraagd naar hun ervaringen over kansenongelijkheid door onderwijstechnologie. Hierbij is gebruikgemaakt van de online presentatie-bouwtool Mentimeter.
  • Verder zijn er vier verdiepende groepsinterviews afgenomen met elf docenten van het practoraat.

*Het Practoraat Mediawijsheid is een samenwerkingsverband van het ROC van Amsterdam, Mediacollege Amsterdam, ROC TOP en Hout- en Meubileringscollege.

Door wie?

Wouter van der Horst (practor) en Miriam van der Meiden (onderwijskundige) van het Practoraat Mediawijsheid.

Opvallende conclusies

  • Docenten merken dat schaamte over financiële problemen studenten belemmert bij het aanschaffen van digitale leermiddelen.
  • Docenten zijn bekend met schoolondersteuning om studenten bij financiële problemen te helpen. Voorbeelden hiervan zijn budgetcoaches en leenlaptops.
  • Docenten willen kansenongelijkheid breder delen binnen het team. Medestudenten kunnen helpen door hun digitale vaardigheden te delen.
  • Het aanbieden van digitale vaardigheden is belangrijk. Herhaling is een belangrijk middel om de basisvaardigheden op orde te krijgen.
  • Door de toename van technologie in het onderwijs zijn sommige studenten ‘digitaal moe’.
  • Het gebruik van technologie is geen doel op zich. Docenten adviseren flexibiliteit in technologiegebruik om leerdoelen te bereiken en studenten te ondersteunen.

Aanbevelingen

  • Wees je bewust van de problematiek en observeer het gedrag van studenten.
  • Maak het onderwerp bespreekbaar en laat zien dat deze studenten niet de enigen zijn. Bijvoorbeeld door het delen van cijfers en persoonlijke verhalen.
  • Houd rekening met het verschil in digitale vaardigheden onder studenten.
  • Laat studenten samenwerken wanneer iemand geen eigen apparaat heeft. Werk ook samen met je collega’s wanneer je te maken hebt met dit thema.
  • Maak je lessen en opdrachten toegankelijk voor iedereen.
  • Verwijs studenten door naar de budgetcoach. Wijs ze ook op regelingen binnen en buiten de school voor financiële ondersteuning.
  • Zet kansenongelijkheid door technologie binnen jouw teamoverleg op de agenda.

Ga naar Kansenongelijkheid door technologie in het onderwijs