Formatief handelen met ict
Wat is het?
Een reeks van tien uitlegvideo’s over formatief handelen. Aan de hand van de tien principes van de Amerikaanse onderwijspsycholoog Barak Rosenshine wordt in elke video een uitleg gegeven. Daarnaast bevatten de video’s digitale en didactische tips.
Over formatief handelen
Formatief handelen is een didactisch proces in het onderwijs. Het is gericht op het verbeteren van het leerproces van leerlingen. Het omvat verschillende activiteiten die zowel leraren als leerlingen uitvoeren. Deze activiteiten geven inzicht in de voortgang van het leren. Ze helpen je ook geïnformeerde beslissingen te nemen over vervolgstappen. Formatief handelen betrekt zowel leraren als leerlingen actief bij het leerproces.
Waarom is het belangrijk?
Docent Max Grootjen van het Mediacollege Amsterdam deed een steekproef onder zijn collega’s. Hij onderzocht in welke mate zij weten hoe ze formatief handelen kunnen inzetten in de klas. Grootjen merkte een groot verschil op tussen de docenten onderling. Zo waren sommige docenten relatief onbekend met het inzetten van formatief handelen. Om hen op weg te helpen, maakte hij de video’s. Die hebben een praktische insteek. Leraren kunnen zo de vertaalslag maken naar de eigen lespraktijk. De positieve effecten van formatief handelen op het onderwijs kunnen dan zoveel mogelijk worden benut. Deze positieve effecten zijn bijvoorbeeld: verbeterde leerprestaties, een hogere motivatie bij leerlingen of het ontwikkelen van het zelfregulerend vermogen.
Voor wie is het?
Docenten in het middelbaar beroepsonderwijs.
Hoe is het in te zetten?
Docenten kunnen de video’s gebruiken als inspiratie- en informatiebron. Bijvoorbeeld bij het voorbereiden en invullen van hun lessen.