Podcast over ethische grenzen bij data-ondersteunend onderwijs
Wat is het?
Een podcast waarin een bestuurder en programmadirecteur van ROC Noorderpoort met elkaar in gesprek gaan over data-ondersteunend onderwijs. Hierbij verzamelt een instelling data – vaak van studenten – om het onderwijs te verbeteren. Blijkt bijvoorbeeld uit data dat studenten die een bepaalde vooropleiding hebben gehad met een achterstand aan hun studie starten? Dan kun je deze studenten bij aanvang van hun studie extra aandacht geven.
Kansen en risico’s
Data-ondersteunend onderwijs kan gelijke kansen van studenten bevorderen, maar er kleven ook risico’s aan. Zo kunnen data verkeerd worden geïnterpreteerd, met als gevolg dat er verkeerde conclusies worden getrokken. Ook is het belangrijk dat je als instelling goed nadenkt over de privacy van studenten en daar ook met ze over in gesprek gaat. Wees helder over welke data je verzamelt en wat je ermee doet.
Wat heb je eraan in de praktijk?
Deze podcast zet je aan het denken over hoe je data kunt inzetten om de kansen op studiesucces van studenten te vergroten en het risico op uitval te verkleinen. Met daarbij ook aandacht voor privacywetgeving en ethische grenzen.
Voor wie is het?
Voor docenten en bestuurders in het middelbaar beroepsonderwijs.