Denkplaat Kansengelijkheid en digitalisering
Wat houdt het in?
Kansengelijkheid creëren voor alle leerlingen en studenten is een complexe uitdaging waar veel scholen mee te maken hebben. Digitale technologie kan hierin ondersteunend zijn, mits die op de juiste manier wordt ingezet. Dat begint met het gesprek erover aangaan. De denkplaat ‘Kansengelijkheid en digitalisering’ helpt hierbij. Hij geeft handvatten en handige tips bij het maken van ict-keuzes om gelijke kansen in het onderwijs te bevorderen.
Belangrijke informatie
Als het om kansengelijkheid gaat, spelen er diverse factoren mee op verschillende niveaus. Van de klas tot de maatschappij en van schoolniveau tot sectorniveau. De denkplaat brengt al deze facetten in kaart en roept dilemma’s op als: wat vinden jullie rechtvaardig? Volgt iedere leerling/student hetzelfde of een eigen programma? Hoe zorgen we ervoor dat digitalisering bijdraagt aan kansengelijkheid en niet juist een grotere ongelijkheid veroorzaakt? Een voorbeeld dat als oplossing hiervoor wordt gegeven is de keuze voor bepaalde adaptieve tools. Daarmee werkt iedere leerling op zijn eigen niveau. De keerzijde is alleen dat goed presterende leerlingen/studenten hier soms meer profijt van hebben omdat zij zich verder in de materie kunnen verdiepen. Het is goed om hier oog voor te hebben en het gesprek erover aan te gaan.
Waar staan we nu?
Kansengelijkheid in het onderwijs staat al een tijd onder druk. Tijdens de coronacrisis is de ongelijkheid groter geworden. Daarom is het belangrijk hierover in gesprek te gaan. Door te bespreken hoe onderwijs kansengelijkheid kan bevorderen en welke rol digitalisering hierin kan spelen.
Voor wie is het?
Voor scholen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, gespecialiseerd onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.