Zo maak je een AI-beleidsplan
Wat houdt het in?
Hoe ga je als school om met de komst van artificiële intelligentie (AI)? In dit artikel van Kennisnet komt Mark van de Mortel, voormalig schooldirecteur van het ROER College Schöndeln, aan het woord. Hij vertelt hoe hij docenten, leerlingen, ouders en ondernemers liet meedenken over een AI-beleid voor de school. Hij startte een AI Advisory Board en verzamelde zo een diverse groep van 25 personen. Zo ontdekte Van de Mortel dat veel van de ouders die zich hadden aangemeld behoorlijk wat kennis en ervaring met AI bleken te hebben. Onder hen bevonden zich een lector AI, een wetenschappelijk onderzoeker en een futuroloog. Ook kritische collega’s maken deel uit van de groep. Iets wat de schooldirecteur toejuicht: zorgen en gevaren moeten immers ook benoemd worden.
Belangrijke informatie
Om een gedegen beleidsplan te ontwikkelen, ging de groep in drie sessies de diepte in. Het doel van de eerste sessie was een handreiking te hebben over hoe in de les om te gaan met AI. De tweede en derde sessie gingen over hoe je AI toepast in het onderwijs. Hieruit kwam een soort SWOT-analyse voort. Daarin werden de gevaren en kansen van AI in het onderwijs benoemd. Uit de sessies kwam ook een beleidsplan voort. Dat bestaat uit basisprincipes en afspraken over hoe leerlingen generatieve AI wel en niet mogen inzetten voor hun schoolwerk. Ook bevat het beleidsplan tips en toepassingsmogelijkheden voor docenten. Toen het beleidsplan klaar was, legde Van de Mortel het voor aan de medezeggenschapsraad. Hun instemming vond hij ook belangrijk.
Waar staan we nu?
Net als AI staat de school niet stil. De adviescommissie blijft actief. Docenten en ondersteunend personeel krijgen AI-trainingen aangeboden. De school organiseert stichtingsbrede AI-conferenties om het thema levend te houden en blijvend op de agenda te krijgen.
Voor wie is het?
Voor scholen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en gespecialiseerd onderwijs.