Meertaligheid en digitale geletterdheid op het Novo College


Wat is het?

In dit artikel lees je hoe het Novo College in Maastricht leerlingen met verschillende culturele en taalachtergronden helpt om snel Nederlands te leren en digitale geletterdheid te ontwikkelen. Het onderwijs richt zich op leerlingen die net in Nederland zijn en biedt ondersteuning in zowel de Nederlandse taal als digitale vaardigheden. Tanja Schrijnemakers, docente en ICT-coördinator, ontwikkelde een leerlijn digitale geletterdheid op basis van wetenschappelijke inzichten, waarmee elke leerling een eigen route kan volgen. De focus ligt op praktische vaardigheden, zoals het herkennen van betrouwbare bronnen en het gebruik van tools zoals ChatGPT. Dit programma helpt leerlingen niet alleen in hun schoolloopbaan, maar bereidt ze ook voor op vervolgopleidingen en de arbeidsmarkt.

Wat heb je eraan in de praktijk?

Met dit praktijkverhaal doe je inspiratie op over hoe je taal- en digitale vaardigheden kunt combineren om nieuwkomers te ondersteunen. In de startgroep beginnen leerlingen bij de basis, met aandacht voor computervaardigheden en eenvoudige taalopdrachten. Dit helpt de cognitieve belasting te verminderen. In de uitstroomgroep worden zelfstandigheid en kritisch denken gestimuleerd. Leerlingen werken in tweetallen en gebruiken tools zoals de Big 6-methode om online informatie te vinden. Leerlingen mogen hierbij ook in hun moedertaal zoeken, wat hen meer zelfvertrouwen en begrip geeft bij het leren van nieuwe concepten.

Voor wie is het?

Leraren, schoolleiders en beleidsmakers in het voortgezet onderwijs die nieuwkomers ondersteunen en een geïntegreerde aanpak willen voor taal en digitale vaardigheden.

Lees het artikel


Bron:
NRO Onderwijskennis
NieuwkomersPraktijkWebsitevo
Meertaligheid Novo college