Geef kansengelijkheid bij digitalisering in het onderwijs meer aandacht


Wat houdt het in?

Onderwijs wordt vaak gezien als een manier om kansengelijkheid te bevorderen. Toch heeft niet elke leerling dezelfde mogelijkheden. Digitalisering kan hierbij helpen, bijvoorbeeld door gepersonaliseerd leren en toegang tot online lesmateriaal. Maar zonder goed beleid kan digitalisering de kloof juist vergroten. 

Scholen en beleidsmakers moeten digitale ongelijkheid daarom actief tegengaan. Belangrijke aandachtspunten daarbij zijn:

  • Gelijke toegang tot devices en internet – niet elke leerling beschikt over een laptop of stabiele internetverbinding.
  • Betaalbare digitale leermiddelen – niet alle leerlingen kunnen betaalde oefenapps of bijlessoftware gebruiken.
  • Transparant en eerlijk gebruik van AI en data – algoritmes kunnen bestaande ongelijkheid versterken als ze niet goed worden ingezet.

Dit artikel brengt deze aandachtspunten in kaart en biedt scholen handvatten om digitalisering eerlijk en inclusief in te zetten.

Waar staan we nu?

Steeds meer scholen zetten digitale middelen en AI in voor gepersonaliseerd leren. Dit biedt kansen, maar kent ook risico’s, zoals vooringenomen algoritmes en een groeiende kloof tussen leerlingen die wél en niet beschikken over digitale hulpmiddelen.

Om kansengelijkheid te bevorderen, is transparantie en controle over datagebruik noodzakelijk. Daarnaast blijft menselijk contact in het onderwijs onmisbaar. Digitalisering moet een ondersteunend middel zijn, niet een vervanging van leraren of fysieke lessen.

Voor wie is het?

Schoolleiders, leraren, beleidsmakers en andere onderwijsprofessionals die inzicht willen krijgen in hoe digitalisering kansengelijkheid kan bevorderen of belemmeren.

Ga naar het artikel