Adviesrapport vooronderzoek digitale geletterdheid
Doelstelling
Dit vooronderzoek is uitgevoerd om het ministerie van OCW te adviseren over de vraag of er een nieuw examenprogramma digitale geletterdheid nodig is voor de bovenbouw van het vo op de niveaus havo en vwo. Daarnaast wordt geadviseerd over de actualisatie van het bestaande examenprogramma informatica.
Onderzoeksopzet
SLO bracht in kaart welke inhouden uit digitale geletterdheid belangrijk zijn voor de bovenbouw, en of deze voldoende belegd kunnen worden zonder apart examenprogramma. Ook werd onderzocht op welke manier het examenprogramma informatica geactualiseerd kan worden, passend bij technologische en maatschappelijke ontwikkelingen.
Door wie?
Het onderzoek is uitgevoerd door Lyanca van de Groep, Nataša Grgurina en Robin Willemsen van SLO.
Opvallende conclusies
- Er is behoefte aan meer duidelijkheid over de positionering van digitale geletterdheid in de bovenbouw.
- Digitale geletterdheid kan niet volledig worden ondergebracht binnen bestaande vakken zonder verlies van inhoud.
- Actualisatie van het examenprogramma informatica is noodzakelijk vanwege snelle technologische ontwikkelingen.
Aanbevelingen
- Ontwikkel een apart examenprogramma digitale geletterdheid voor havo en vwo.
- Zorg voor heldere aansluiting met het curriculum van de onderbouw.
- Actualiseer het examenprogramma informatica zodat het beter aansluit bij de huidige en toekomstige praktijk.