Wegwijzer digitale geletterdheid


De Wegwijzer digitale geletterdheid ondersteunt scholen bij het vormgeven van digitale geletterdheid vanuit een pedagogische insteek. De Wegwijzer bestaat uit drie delen: voorbereiden, implementeren en verdiepen. Het helpt scholen bij vragen als: waarom wil je digitale geletterdheid een plek geven, wat verstaan jullie eronder en wat wil je leerlingen meegeven? De Wegwijzer sluit aan op de definitieve conceptkerndoelen digitale geletterdheid.

Belangrijke informatie

Deel A geeft handvatten voor beeldvorming, draagvlak en visievorming. In deel B staan praktische stappen voor implementatie, zoals het inrichten van de schoolomgeving, pedagogisch lesgeven in digitale geletterdheid, effectieve werkwijzen uit onderzoek en professionalisering. Deel C biedt achtergrond en duiding, waaronder de definitieve conceptkerndoelen, de pedagogische benadering en sleutelelementen die scholen helpen hun koers te bepalen.

Waar staan we nu?

Digitale geletterdheid krijgt een steeds duidelijkere plek in het onderwijs, mede door de ontwikkeling van de definitieve conceptkerndoelen. De Wegwijzer digitale geletterdheid sluit hier direct op aan en geeft scholen een kader om hun visie, waarden en aanpak te verbinden met deze ontwikkeling. De Wegwijzer ondersteunt daarmee scholen die zich willen voorbereiden op de invoering van de definitieve conceptkerndoelen en op een duurzame inbedding van digitale geletterdheid in het curriculum.

Voor wie is het?

Voor scholen in het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs.

Ga naar kennisnet.nl