Lesbrieven maatschappijleer en geschiedenis


Wat is het?

Deze collectie lesbrieven voor maatschappijleer en geschiedenis behandelen actuele thema’s, historische gebeurtenissen en maatschappelijke vraagstukken. De lessen kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om gesprekken te voeren over online media, actualiteit en informatievaardigheden. Ze zijn ontwikkeld door docent Gijs Korenblik, actief binnen het Isendoorn College en betrokken bij de Vereniging van Docenten in Geschiedenis en Staatsinrichting in Nederland (VGN). De materialen zijn direct inzetbaar in de klas en worden aangevuld met opdrachten, bronnen, werkvormen en in veel gevallen een antwoordmodel.

Waarom is het belangrijk?

De lesbrieven bieden actuele en betekenisvolle opdrachten waarmee leerlingen zowel informatie verwerken als meningsvorming oefenen. Thema’s zoals de oorlog in Sudan, vloggen over de koude oorloge, de moord op Charlie Kirk of het populisme van Hitler, helpen leerlingen maatschappelijke gebeurtenissen beter te begrijpen en daarover in gesprek te gaan. Voor geschiedenislessen bieden de opdrachten vaardigheden als chronologie, brongebruik en historisch redeneren. De materialen sluiten daarmee aan bij de lespraktijk en bij de behoefte aan actueel, toegankelijk en docentgemaakt leermateriaal.

Voor wie is het?

Voor docenten maatschappijleer en geschiedenis in het voortgezet onderwijs, met name bovenbouw vmbo, havo en vwo. Sommige lessen zijn ook inzetbaar in de onderbouw met extra begeleiding.

Hoe is het in te zetten?

  • Selecteer een lesbrief op basis van een thema (maatschappijleer of geschiedenis).
  • Gebruik de uitgebreide opbouw van de lessen: oriëntatie, filmfragmenten, vragen, opdrachten en klassengesprekken.
  • Combineer bronnen, werkvormen en antwoordmodellen voor zelfstandig werk of klassikale verwerking.
  • Zet de maatschappelijke thema’s in als actualiteitsles of debatstarter.
  • Gebruik de geschiedenisopdrachten voor vaardigheden als ordenen, reconstrueren en analyseren.

Wat kost het?

Gratis.

Ga naar mrcornan.nl