Scenariospel digitale geletterdheid


Wat is het?

Het scenariospel digitale geletterdheid van Kennisnet is een praktisch instrument om met je schoolteam in gesprek te gaan over de implementatie van digitale geletterdheid. Het spel ondersteunt je bij het verkennen van verschillende manieren om digitale geletterdheid een plek te geven in het onderwijs en bij het maken van gezamenlijke keuzes. Daarbij sluit het aan bij de nieuwe definitieve conceptkerndoelen digitale geletterdheid en bij de pedagogische visie en waarden van de school.

Wat heb je eraan in de praktijk?

Met het spel krijg je inzicht in hoe digitale geletterdheid momenteel is georganiseerd op je school en waar nog kansen liggen voor verdere ontwikkeling. Door samen scenario’s te verkennen, bespreek je sterke kanten, uitdagingen en noodzakelijke keuzes. Het spel maakt zichtbaar welke vorm van invoering het beste past bij jullie onderwijspraktijk en biedt ruimte om elementen uit verschillende scenario’s te combineren.

Het spel bevat vier scenario’s:

  • Monovak: digitale geletterdheid als apart vak.
  • Workshop: losse, gerichte sessies rond specifieke onderdelen.
  • Project: vakoverstijgende projecten met behoud van vakstructuur.
  • Themavak: digitale geletterdheid geïntegreerd in een breder thematisch vak.

Praktische informatie:

  • 4 tot 6 spelers.
  • 30 minuten voorbereiding.
  • 1 uur 30 minuten tot 1 uur 40 minuten speeltijd.

Voor wie is het?

Voor iedereen die betrokken is bij de invoering van digitale geletterdheid in de school, zoals schoolleiders, beleidsmedewerkers, leraren en teamleden. Het spel kan ook met meerdere teams binnen een school worden gespeeld.

Ga naar het spel