Routekaart Computational Thinking op school
Wat is het?
De Routekaart Computational Thinking op school is een praktisch hulpmiddel voor leraren om Computational Thinking (CT) in het onderwijs te integreren. Het document biedt uitleg over de vier basisprincipes van CT (decompositie, patroonherkenning, abstractie en algoritmen) en helpt leraren bij de implementatie van CT in hun lespraktijk. Daarnaast bevat de routekaart een overzicht van leeractiviteiten voor leerlingen van zes tot twaalf jaar, waarmee ze deze vaardigheden kunnen oefenen.
Hoe draagt het bij aan de onderwijspraktijk?
Computational Thinking is een belangrijke vaardigheid in een digitale samenleving. Door CT te integreren in de lespraktijk:
- Leren leerlingen probleemoplossend en logisch denken.
- Ontwikkelen ze digitale geletterdheid en basisvaardigheden voor programmeren.
- Worden ze voorbereid op een toekomst waarin technologie een steeds grotere rol speelt.
De routekaart biedt concrete strategieën voor de integratie van CT, zowel binnen vakken als wiskunde en wetenschap als binnen bredere digitale geletterdheid.
Voor wie is het?
Leraren in het po en go. Schoolleiders en ICT-coördinatoren die CT op schoolniveau willen integreren.
Hoe is het in te zetten?
De Routekaart Computational Thinking op school kun je inzetten:
- Als leermiddel: direct inzetbare activiteiten voor leerlingen van zes tot twaalf jaar.
- Als inspiratie voor de praktijk: inspirerende voorbeelden en casussen van scholen die CT hebben geïntegreerd.
- Voor professionalisering: ondersteuning voor leraren om CT-vaardigheden te ontwikkelen en toe te passen.
Wat kost het?
Gratis.
