Heb je een vraag?
Zoek je informatie die je op deze website niet kunt vinden? Hieronder vind je een aantal veelgestelde vragen.
Met alle (onderwijs)vragen over digitale geletterdheid kun je hier terecht. Experts van het expertisepunt beantwoorden de vragen die binnenkomen. Het expertisepunt heeft een onafhankelijke visie op digitale geletterdheid en zal vooral doorverwijzen naar de juiste partijen, bronnen en organisaties die ondersteuning bieden (zoals inspirerende sprekers over dit onderwerp of onderwijsexperts voor advies op maat). Staat je vraag niet bij de faq? Ga dan naar Stel je vraag.
Het Expertisepunt digitale geletterdheid is in opbouw. Veel onderwijspartijen weten het expertisepunt al te vinden. Daar zijn we natuurlijk blij mee.
Het expertisepunt werkt op dit moment alleen samen met een aantal publieke en publiek-private partijen. We hebben de intentie om in de toekomst ook in gesprek te gaan met private partijen, maar altijd vanuit onze rol als onafhankelijk expertisepunt.
Digitale geletterdheid omvat de combinatie van kennis, houding en vaardigheden die nodig zijn om bewust, kritisch en actief om te gaan met digitale technologie en media. Het gaat het om:
- kennis verwerven over digitale technologie;
- omgaan met digitale technologie;
- kritisch en (zelf)bewust gebruikmaken van de mogelijkheden van digitale technologie;
- inschatten van kansen en risico’s die het gebruik van digitale technologie met zich meebrengt.
Lees meer bij SLO (Landelijk expertisecentrum voor het curriculum).
In onze digitale samenleving is het belangrijk om digitaal geletterd te zijn om actief, verantwoordelijk en zelfstandig te kunnen functioneren. Lees meer bij SLO.
De vier hoofdcomponenten van digitale geletterdheid zijn: ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking. Lees meer bij SLO.
ICT-vaardigheden richten zich op het technische gebruik van digitale technologie, terwijl digitale geletterdheid breder is en ook kritisch denken, mediawijsheid en probleemoplossend vermogen omvat. Lees meer bij SLO.
Mediawijsheid is een onderdeel van digitale geletterdheid en richt zich specifiek op het bewust, kritisch en actief omgaan met media. Lees meer bij SLO.
Als school kun je digitale geletterdheid integreren door een gezamenlijke visie te ontwikkelen en deze op te nemen in het curriculum, ondersteund door de professionalisering van leraren. Gebruik bijvoorbeeld de Reflectiewijzer Digitale geletterdheid.
Als school of leraar speel je een belangrijke rol bij het aanleren van digitale vaardigheden, door leerlingen te begeleiden in het bewust, kritisch en actief omgaan met digitale technologie en media. Lees meer bij de Rijksoverheid.
Er zijn diverse lesmethodes, tools en bronnen beschikbaar, zoals het Expertisepunt Digitale Geletterdheid, dat actuele informatie, tips en inspiratie biedt voor het vormgeven van digitale geletterdheid in het onderwijs.
Leerlingen kunnen digitale geletterdheid oefenen door mee te doen aan onderwijsprogramma's over digitale vaardigheden en door het gebruik van digitale technologieën in hun dagelijks leven. Lees meer bij SLO.
Belangrijke digitale vaardigheden voor de arbeidsmarkt zijn: ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking. Lees meer bij SLO.
Ouders en verzorgers kunnen hun digitale geletterdheid verbeteren door deel te nemen aan cursussen en trainingen over digitale vaardigheden, aangeboden door diverse educatieve instellingen en organisaties.
Er zijn initiatieven zoals openbare bibliotheken en gemeenschapscentra die toegang bieden tot computers en internet, en trainingen om digitale vaardigheden te ontwikkelen. Ook is er veel materiaal te vinden via Wikiwijs SO.
Bij Netwerk Mediawijsheid vind je een goed overzicht met partners op een landkaart. Bekijk welke netwerkpartners actief zijn binnen verschillende sectoren en doelgroepen. Doorzoek de interactieve kaart.
Digitale geletterdheid bevordert een kritische houding en bewustzijn, waardoor je beter in staat bent om risico's zoals cyberpesten en online fraude te herkennen en te vermijden. Lees meer bij SLO.
Ethische kwesties omvatten het bewust omgaan met persoonlijke gegevens, het begrijpen van de impact van digitale technologie op privacy en het verantwoord gebruik van digitale media. Lees meer bij SLO.
Een gebrek aan digitale geletterdheid kan leiden tot digitale uitsluiting, kwetsbaarheid voor online risico's en beperkte kansen op de arbeidsmarkt en in het leven. Lees meer bij SLO.
De overheid neemt maatregelen om digitale geletterdheid te bevorderen, zoals het integreren van digitale vaardigheden in het onderwijs en het ontwikkelen van kerndoelen en examenprogramma’s. Lees meer bij de Rijksoverheid.
Initiatieven zoals het Expertisepunt Digitale Geletterdheid bieden ondersteuning, inspiratie en informatie om digitale vaardigheden in het onderwijs te verbeteren.
Digitale geletterdheid kun je meten via toetsen en evaluaties die de kennis en vaardigheden op het gebied van digitale technologie en media beoordelen. Lees meer bij de Onderwijsinspectie.
Digitale geletterdheid evolueert door de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) en andere technologieën. Nieuwe vaardigheden worden belangrijk, zoals het begrijpen van algoritmes, data-analyse, en het beoordelen van door AI gegenereerde informatie. Kritisch denken over de ethische implicaties van technologie en bewust omgaan met automatisering zijn ook cruciale aspecten. Lees meer bij OECD (The Organisation for Economic Co-operation and Development).
Staat jouw vraag er niet bij?
Neem dan contact met ons op zodat we je verder kunnen helpen.