Toegankelijkheid vergroten met AI
Wat is het?
Een publicatie van Kennisnet over hoe artificiële intelligentie (AI) het leven van leerlingen met een visuele beperking kan verrijken. In het artikel komen Dick Lunenborg en Eric Velleman aan het woord. Zij zijn respectievelijk medeoprichter van Bartiméus Fablab en lector aan de HAN University of Applied Sciences. Allebei werken ze met leerlingen met een visuele beperking. Ze zijn positief over hoe AI het leven van deze leerlingen nu al verrijkt. Eric Velleman: “Je leest vooral over de gevaren van AI en die zien wij ook. Laten we alleen ook kijken naar de kansen die AI creëert voor deze groep. Naar hoe we kunnen zorgen voor digitale inclusie, zodat hun kansen niet kleiner worden.”
Kansen voor leerlingen met een visuele beperking
Aan de hand van verschillende voorbeelden illustreren Lunenborg en Velleman welke kansen AI leerlingen met een visuele beperking biedt. Neem de app Be My Eyes. Via deze app maakt iemand met een visuele beperking contact met een vrijwilliger. Die leest dan bijvoorbeeld de houdbaarheidsdatum op een pak melk voor. Tegenwoordig kan ChatGPT dit ook voor je doen. Je maakt een foto van je koelkast en vraagt wat erin zit. Je kunt zelfs om recepten vragen op basis van de inhoud van je koelkast. Lunenborg: “Het is baanbrekend dat je als blinde of slechtziende zo makkelijk dit soort informatie kunt krijgen, zónder tussenkomst van een echt persoon.”
Lees ook over de 5 voorwaarden voor digitale inclusie
Wat heb je eraan in de praktijk?
Wie met leerlingen of studenten met een visuele beperking werkt, haalt zeker inspiratie uit dit artikel. Je krijgt praktische voorbeelden van hoe je AI nu en in de toekomst kunt inzetten voor deze doelgroep.
Voor wie is het?
Voor leraren, ict-coördinatoren en directeuren in het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.
Leerlingen in de klas bij Bartiméus Zeist.
© Fred Manschot